Een belangrijke reden dat de kosten voor onderwijs steeds verder uit de hand lopen, is de explosie van allerlei onderwijsdeskundigen op basisscholen. Wordt het niet tijd dat kinderen gewoon kind kunnen zijn, taal en rekenen leren in plaats van te worden lastiggevallen door een te groot team van pedagogisch geschoolde onderwijsneuroten?
Wet van Parkinson
De Engelse historicus Cyril Northcote Parkinson schreef in 1958 zijn wereldberoemde boek Parkinson’s Law: The Pursuit of Progress. Hij stelde vast dat het Britse koloniale rijk sterk kromp, maar opmerkelijk genoeg het aantal ambtenaren op het Ministerie van Koloniën sterk groeide. De oorzaak is volgens Parkinson tweeledig. Chefs willen ondergeschikten, geen concurrenten en chefs creëren werk (ze houden elkaar bezig). Denk aan rapporten, waar anderen weer op reageren. Hoe meer ondergeschikten, hoe sneller de chef promoveert. Een Engelse samenvatting hier.
Aanvullende processen
Als iemand in dienst is, probeert hij of zij zich zo nuttig mogelijk te maken. Dit komt in de praktijk neer op het zoeken van problemen, waar ze wellicht helemaal niet zijn. Voeg hierbij de nogal neurotische mind set van de gemiddelde onderwijsmedewerker en het resultaat is een ware jacht op leer- en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Uiteraard moeten al deze onderwijsmedewerkers ook verslag uitbrengen en rapporten schrijven, zodat onderwijsmanagers iets hebben om mee te spelen, excuses, om zich nuttig mee te maken.
Much ado about nothing
Problemen, die toen ondergetekende naar de basisschool ging in de zeventiger jaren, eenvoudig werden opgelost door de deugniet de klas uit te sturen of een gesprek tussen de ouders en de onderwijzer, zijn nu onderwerp van eindeloze onderzoeksprocedures, waarbij vaak ook dure externe bureaus worden ingeschakeld. Het gevolg is ook een explosie van modieuze aandoeningen waar vroeger geen mens van gehoord had. Een wat druk kind heeft ADHD of ADD. Een wat stil, teruggetrokken kind met zonderlinge hobbies heeft het syndroom van Asperger, een speels kind heeft een ontwikkelingsachterstand. Vechten en ravotten, normaal gedrag bij jongetjes, roepen panische reacties op bij de vaak vrouwelijke leerkrachten.
Grenzen opzoeken leidt tot overspannen leerkrachten
Het jochie of, enkele keren, het meisje vindt het natuurlijk prachtig. Al die aandacht van neurotische volwassenen om hem heen die ‘handelingsverlegen’ zijn. Kinderen houden ervan de grenzen op te zoeken. De vervelende buurman kan rekenen op kattekwaad zoals belletje trekken of vruchtjes tegen het raam gooien. Vooral als de man woest schreeuwend de straat op komt rennen, vermaken ze zich, verscholen achter een bosje, kostelijk.
Op school is het natuurlijk niet anders. Geen leuker spelletje dan proberen de niet al te sterk in zijn schoenen staande onderwijzer of onderwijzeres tot overspanning te brengen. De stakker weet ondertussen ook niet wat ze moet. De deugniet de gang op sturen mag niet, dat zou zijn sociaal-emotionele ontwikkeling wel eens kunnen remmen en klagende ouders opleveren. Een draai om de oren is natuurlijk helemaal uitgesloten. Het gevolg: een hoog ziekteverzuim en onuitstaanbare kinderen, die later in praatberoepen terecht komen.
De oplossing: duidelijke regels handhaven
Vanzelfsprekend is er een eenvoudige oplossing voor deze problemen. Geef al die duurbetaalde heren en dames hun congé en keer terug naar een kleine basisschool met acht docenten, waarvan de docent van de hoogste klas ook de directeur is. Hierdoor komt er behoorlijk wat geld vrij voor echt belangrijke dingen. Voor gevallen waarin een leerkracht er echt niet uitkomt, moet er een regionaal bureau komen dat in overleg met ouders en de docent een aangepaste behandeling kan geven.
Het kan al veel problemen oplossen om kinderen met hetzelfde temperament in dezelfde klas te zetten. Pestkoppen met onzekere kinderen in één klas zetten, een kardinale fout die keer op keer gemaakt wordt door al die psychologisch geschoolde dames en heren, is een rampzalig idee. Het is dan beter om de pestkoppen in een speciale pestkoppenklas te concentreren.
Stop de neurotische dwang op kinderen
En laat tot slot kinderen gewoon kinderen zijn. Kinderen zijn zoals bonsaibomen. Juist hun verscheidenheid en verschil in karakter en temperament maakt ze uniek en waardevol. Een maatschappij waarin iedereen op elkaar lijkt is de ergste Orwelliaanse nachtmerrie die je je maar voor kan stellen. Geef ze een gelukkige jeugd, breng ze taal en rekenen bij, geef ze een geborgen en liefdevolle omgeving en het komt wel goed met hun ontwikkeling.
Zo is het maar net idd, volledig mee eens, ik had overigens precies zo een schooltje met maar amper 50 leerlingen op de hele school. 3 juffen en een meester en de docent van de hoogste klassen was ook de directeur. Ik heb rekenen geleerd uit de boekjes waar mijn tante het ook nog uit had geleerd en wonderbaarlijk genoeg kunnen we beide prima rekenen.Â
Kortom ze zijn er gelukkig nog wel de basisscholen waar het gezond verstand nog heerst!Â
Ja, het gaat er nogal panisch aan toe in Nederland. Zou er geen land zijn wat als voorbeeld kan dienen qua onderwijs systeem?
Ik denk dat we onze wijsheid uit meerdere landen moeten halen, ook ons eigen land (verleden en heden).
Prachtig die Engelse samenvatting.. Deze slotopmerking is hier het herhalen wel even waard.
The discovery of this formula and of the general principles upon which it is based has, of course, no emotive value. No attempt has been made to inquire whether departments ought to grow in size. Those who hold that this growth is essential to gain full employment are fully entitled to their opinion.
Those who doubt the stability of an economy based upon reading each other’s minutes are equally entitled to theirs. Parkinson’s Law is a purely scientific discovery, inapplicable except in theory to the politics of the day. It is not the business of the botanist to eradicate the weeds. Enough for him if he can tell us just how fast they grow.Â
Oke, leuk bedacht onder het mom van vroeger was alles beter, En natuurlijk kan er wel wat in de overhead gesneden worden. Maar “een deugniet” de klas uitzetten is dat niet heel naïef gedacht. En kinderen die gediagnosticeerd zijn met adhd of add doe je tekort met de opmerking dat dit een explosie van modieuze aandoeningen zijn. Wat een eenzijdig onzin stuk!!! De schrijver van dit stuk heeft werkelijk geen idee waar hij het over heeft.Ik daag de schrijver van dit stukje uit om eens een dag bij mij in groep acht te komen, speciaal basis onderwijs. Leuk een klasje van 17 leerlingen. Waarvan een groot gedeelte uiteindelijk verwezen is nadat er op een “gewone” school van alles geprobeerd is door een leerkracht die moest balanceren tussen lesgeven en pedagogische kwaliteiten inzetten om enigszins rust te creëren in de klas waar kinderen niet meer aan leren toekwam omdat een zogenaamd adhdertje de boel continu op stelten zet. Oja en dan ga ik op een zeker moment even weg om een kopje koffie te drnken…..en dan even kijken of de schrijver van het stukje het dan zelf red met een gezellig gesprekje,U denkt toch niet werkelijk dat men in het onderwijs ,maar wat aan het aanklooien is?
@Robert, volgens mij heb je het stuk niet goed gelezen. Het stuk geeft juist aan dat de docenten prima werk doen maar dat alle geleuter eromheen een boel schade doet vooral vanuit de academische wereld.Â
Ik weet niet of je deze site kent http://nl.cchr.org/ ik zou zeggen verdiep je hier eens wat in. Ritalin is in werking letterlijk dezelfde stof als cocaine. Het is een harddrug en wordt inmiddels op vele scholen maar ook op universiteit verhandeld om examenprestaties te boosten. Ik heb liever dat ze een kind wat druk is en niet de hele dag op een stoel wil zitten, wat biologisch gezien ook het domste is wat een kind kan doen… maar goed, lekker even buiten laten uitrazen en drie rondjes om de school laten rennen dan dat ze dit kind vol stoppen met harddrugs… En zo een kind op jong leeftijd al blootstellen aan stoffen die een enorme werking hebben op de hersenchemie.Â
Dus ik zou zeggen lees het stuk nog eens, zie dat er met niets anders dan respect over docenten zelf wordt gesproken. Â En leg mij eens uit waarom het in jouw ogen zo goed is om lastige kinderen vol met harddrugs te stoppen?
Volgens mijn informatie blijven kinderen met ADHD het eerst op een reguliere school proberen. Als dat niet lukt worden de kinderen naar het Speciaal Onderwijs verwezen, cluster 4. Speciaal Onderwijs is wat anders dan Speciaal Basis Onderwijs, waar Robert les zou geven. Robert zou dan ook over alle expertise moeten beschikken om zo’n klas aan te kunnen, bovendien krijgen veel kinderen medicijnen waarvan natuurlijk ook wordt verwacht dat het werkt? Ongeacht of het goed is of niet..
Hebben we dan nog onderwijs in Nederland gezien het nivo waar de huidige jongeren mee van school komen?
Ik denk niet…..Â
Wel een diagnose. Het gaat om cluster 4, waar de orthotheek het meest vol mee staat:
http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/zoekenindeorthotheek
sorry, maar in dit stuk wordt werkelijk een karikatuur van het primair onderwijs gemaakt. Populistisch, maar volstrekte nonsens w.b. de realiteit.Â
 T.a.v.  de zogenaamde hordes deskundigen die in een basisschool rondhangen? In veel scholen heb je een directeur, waarbij een directeur in een kleine school met minder dan 150 leerlingen zijn of haar aandacht mag verdelen over minimaal twee scholen. Adjunct directeur? Alleen op scholen met  300+ leerlingen  en dan ook vaak parttime in combinatie met lesgevende taken.  Intern begeleider? Zelfde verhaal, in gemiddelde scholen van rond de 200 leerlingen slechts parttime bekostigd. Concierges of administratieve krachten? als ze niet zijn weg bezuinigd, dan gaat het om marginale beteekkingsomvangen van vaak niet meer dan een dagdeel per week. Voor de rest alleen maar leerkrachten en incidenteel een onderwijsassistent.Â
Â
Eric, dat is maar een deel van de werkelijkheid. Bedoeld wordt ook http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/zoekenindeorthotheek/zoeken/beroepsverenigingen
en http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/ambulante_beleiding
Over het onderwijs gaan we het echt nooit eens worden: we willen er namelijk verschillende dingen van. De ene stroming wil vooral goede leerlingen, die kunnen rekenen en hun taal beheersen. Voor mijn gemak reken ik de schrijver van dit artikel tot deze visie. De andere stroming wil graag dat de leerlingen gelukkig worden en gezond groot worden. De groep hecht meer waarde aan samen thee drinken en praten over hoe de leerlingen een en ander beleeft. Deze twee zaken sluiten elkaar uit, omdat we maar kort op school zitten: onderwijs is gewoon propwerk. Er is geen ideale oplossing in de praktijk mogelijk.
Het is nodig dat kinderen en jongeren sociale vaardigheden leren, normen en waarden bijv. in de vorm van levensbeschouwingen en in de regelgeving, en van een goed werkend pestprotocol op aan kunnen.
En dat ze door de inspanningen van school en ouders op de reguliere school kunnen blijven, behoudens uitzonderingen. Nu worden deze inspanningen meer en meer overgedragen aan externe zorg.
Klopt. Scholen schieten tekort in de basistaken, kinderen zich veilig laten voelen, lezen en rekenen en zijn veel te druk met allerlei modieuze onzin. Sociale vaardigheden doen kinderen genoeg op in de pauze of van hun ouders. Een ervaren onderwijzer met hart voor kinderen pikt de probleemgevallen er echt wel uit en dan volgt overleg.
Elke oudere onderwijzer een hulp onderwijzer meegeven voor het opdoen van ervaring. Steeds worden de juffies in het diepe gegooid. De resultaten zijn hedendaagse wereld onder de vloek van de juf en meester…..
Trap alle niet-onderwijzers van de basisschool
als er op een school getrapt wordt kan het nooit een goede school zijn.
Jij vind dat ze op een beschaafde manier moeten verdwijnen ?
Hoi Bemoeier,
ik ben zo’n 20 jaar niet meer in een school geweest. Dus kan ik me er moeilijk tegenaanbemoeien.
Wel heb ik op mijn eigen manier veel doorgeleerd over onderwijs (omdat ik zelf op alle scholen mislukt ben) en heb in het HBO als docent gewerkt, een docent die erg goed scoorde op de bij de studenten gemeten kwaliteit. En het onderwijs aan onze jeugd gaat me aan het hart. Maar voor dat gesprek is wel heel veel meer nodig dan dit kleine reactieveldje.
Voor mij is het belangrijkste punt:
Cultuurlijk bevindt veel denken over het onderwijs (macro en micro) zich nog vaak in het industrieele tijdperk. Als batchproces tot een uniform eindprodukt en soms zelfs nog met oogkleppen voor wat er zich nog bevindt buiten de produktiestraat en de gebruikssituatie van het produkt.
(Dit is vaak nog heel onbewust. Mensen voelen zich van deze tijd, maar het denken over het schoolgbeuren wordt nog steeds veel bepaald door hoe ze zelf les hadden gekregen. Vraag: Hoe ziet een school eruit? en je ziet het gebouw voor je of een docent die bezig is, terwijl het over de leerinteractie van de lerenden gaat. Want leren is een activiteit van de lerende. De nieuwe informatie moet door de leerling in zhijn hersens en ervaringswereld worden vastgebreid. De leraar is slechts de vakkundige aangever.)
Maar onze wereld bestaat niet meer uit 1 groot verhaal, onze wereld is een zeer complexe verschuivende verzameling gebeurtenissen van zeer verschillende aard geworden. Dus dient in mijn visie school op te leiden tot communicatieve zelfsturing. En is het een vanzelfsprekendheid dat de vorm van de school en de processen ook daartoe zijn ingericht.Dit is een zeer grote complexe opgave ook omdat de beginsituaties en meta-vaardigheden tussen leerlingen zo verschillend zijn.
Maar als je kijkt waarop nu de kwaliteit van scholen gemeten en bewaakt wordt, zie je nog steeds die grote uniforme buis die kinderen uitspuugt.
Om het in termen van Minzberg nog eens duidelijk te maken: het gaat niet om de grootte van de supportstaf, het gaat erom, hoe zijn de “verwerkingen” van de gekozen leerdoelen geregeld. Het gaat meer over een verandering van machine bureaucratie naar professionele bureaucratie.
Een en ander wordt nog bemoeilijkt omdat wij docenten een eigenzinnigvolk zijn en vaak nog het liefst ons eigen winkeltje koesteren. Die tijden zijn voorbij. Het gaat niet meer over je winkeltje, maar om waarmee je leerlingen de school straks zullen verlaten.
Het zou fijn zijn als Mevr Bussemaker niet opmerkingen maakt over vrouwen die aan het werk moeten, terwijl ze al eeuwenlang werken, maar eindelijk het onderwijs eens uit het industriele tijdperk zou halen.
Het mooiste wat je een kind in deze tijd kan meegeven is niet gehoorzamen aan een externe authoriteit, maar de interne motivatie, de interne authoriteit leren groeien en handelen.
Nou toch nog bemoeid. groetjes, inge
O, ja, ik wil graag nog mijn waardering uitspreken voor de docenten die het volhouden op onze ROC’s. Als je daar rondloopt wordt elke theoretische discussie over onderwijs futiel. Mannen vrouwen, bedankt.
en mijn afschuw gaat naar die wiskunde docent die voor de radio verklaarde dat hij wiskunde gaf en ook nog denigrerend zei dat hij ook  “meisjes-wiskunde” moest geven, maar dat was geen wiskunde. En met die houding zou hij dus die meisjes de handigheid en leuke spannendheid van wiskunde moeten overbrengen. Hoeveel jaar al. En dan klagen over dat meisjes geen techniek kiezen. Hallo, ooit iets over beginsituatie en leerstijlen geleerd? Dat noemt zich leraar, ga je schamen. i
Er word binnenkort een groot tekort aan technisch personeel verwacht, dus volgens mij moet het onderwijs nog wel in het industrieele tijdperk blijven.
En misschien komen we nog wel eens van het fiatgeld af waardoor iedereen niet meer zoveel hoeft te werken, en komen er 3d printers en of robots waardoor we nog minder hoeven te werken.
En dan kunnen we mevr. Bussemaker makkelijk haar zin geven.
En economisch moet er weer een maak industrie komen volgens Samson.
En die maak industrie is die lage lonen landen zat geloof ik.
En binnenkort hebben ze genoeg geld in Den Haag dus dan kunnen de lasten weer omlaag en gaat de economie weer omhoog volgens Halbe Zijlstra.
Alleen moet je niet te veel vertrouwen hebben in de uitspraken van politici.
Maar dat wist je vast ook al, groetjes terug.
Grandioze en relevante reacties hier van Inge en Bemoeier, heb genoten. :)
Sinds het in gebruik nemen van de DSM waaruit de DSM-IV ontstond is er een markt ontstaan waarin allerlei deskundigen opduiken om hun zogenaamde expertise te willen doen gelden.Ik zie het als een marktwerking in het verlengde van de sturende kracht van de farmaceutische industrie of als uitvloeisel ervan.Ik betwijfel dat kinderen daar uiteindelijk beter van zullen worden , ik denk dat het helaas meer gefundeerd is op een uiteindelijk opbrengst van een investering.Dat deze nu geheten DSM-V oftewel een farmaceutische bijbel welke feitelijk op geen enkele bewezen wetenschap gebaseerd is maar zoals vele zaken die in ons leven binnengedrongen zijn een gevolg is van een uit de klauwen gegroeid monster dat kun je hier zien The DSM: Psychiatry’s Deadliest Scam :Â http://www.youtube.com/watch?v=PcuhhJ1BaMk
En als je bepaalde zaken met elkaar in een groter geheel verbind zie dat onze kinderen daar o.a het slachtoffer van zijn geworden.
Het is een monsterlijke industrie geworden met allerlei uitvloeisels welke zijn doorwerking kent tot in het scholen systeem met de voornaamste drijfveer wat kapitalisme voort brengt en dat is het opleveren van geld , waarbij werkelijke gezondheid zeker niet altijd op de eerste plaats staat.
Connect the dots…
Ik vind vooral de wet van Parkinson wel interessant. Overigens was er gisteravond nog een interessant programma op TV over het onderwijs in Nederland: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1346911
Maar hoe belangrijk is school eigenlijk? Het schilderij Schooltje spelen (1865-1899) van Bernard Blommers laat iets interessants zien. De kinderen op dit schilderij hebben plezier in het leren. Blommers toont dat school ook leuk kan zijn. Dat idee is niet van alle tijden. Het programma volgt twee buurjongens. De een gaat naar een traditionele middelbare school, de ander zit op een zogenaamde Democratische School. Aan het woord komen filosoof Ad Verbrugge van Beter Onderwijs Nederland en onderwijskundige Rob Martens. En we kijken terug in de tijd met een succesvol ondernemer die nauwelijks op school heeft gezeten. Heeft hij wat gemist?
We moeten zeker stoppen, want ik kan niet meer op bemoeier reageren.
Toch heb ik ik daar een misverstand recht te zetten.
Bemoeier je schrijft: Er word binnenkort een groot tekort aan technisch personeel verwacht, dus volgens mij moet het onderwijs nog wel in het industrieele tijdperk blijven.
Met batchprocessen tot een uniform eindprodukt en soms zelfs nog met oogkleppen voor wat er zich nog bevindt buiten de produktiestraat en de gebruikssituatie van het produkt ‘zoals we in de moderne slavernij in Bangladesh en China etc zien is geen droog brood te verdienen. Tenzij we de nederlandse medewerkers ook zo gaan uitbuiten als daar gebeurt. Die markt wil je niet meer zitten. Wij moeten het hebben van intelligente produktie en intelligente wendbare medewerkers in de techniek. (je weet mijn mening, dat het huidige neo-liberale denken pas ophoudt als wij ook inderdaad allemaal rode slaafjes zijn die achter meneer samson – die geen andere visie heeft dan “neo-liberaal met de hakken in het zand” - aan, als lemmingen de chineese zee in mogen duiken).
The medium is the message, dus je hebt gelijk als je niet wendbare mensen voor standaard processen wilt opleiden, dan is de school volgens dat industrieele tijdperk ideaal. En je krijgt de externe authoriteit er gratis bij.
Maar het is gewoon zo dat mensen van de industrieele tijd niet meer in onze informatie-samenleving werk kunnen vinden, maar dat de mensen uit het conceptuele tijdperk wel, als nodig, aan zelfs een industrieele lopende band kunnen werken en ook onze industrie als kennismaatschappij weer op de wereldkaart kunnen zetten.
De cultuur en uitingen van het industrieele tijdperk, moet je niet verwarren met een goede intelligente industrie. inge
Ah, ik zat in de weg blijkbaar, zal daar goed rekening mee houden en met respect voortaan ruim afstand bewaren.
nee hoor de link was ook al weg bij bemoeier
lieve groetjes, inge
Dank je wel voor deze toelichting Inge, ik maak af en toe vreemde gedachten patronen aan en dan moet ik weer medicijnen hebben. Je bent trouwens helemaal niet geblokkeerd, was dat ook nooit, maar af en toe reageer ik niet logisch op mensen. Gevolg van wat mijn verleden nu eenmaal is en de schade die dat aanrichtte. Hartelijke groeten terug, André.
Â
P.S. Je kunt gewoon door reageren als je op het laatste venster waar reageren op staat klikt, probeer maar.Â
Op het gebied van kennis zullen we vast ook wel een hoop concurrentie krijgen.
Door de globalisering wordt heel de wereld genivelleerd, dus uiteindelijk wordt het dan weer net als vroeger maar dan met een lagere levensstandaard voor ons.
Omdat dan de hele wereld ontwikkeld is en iedereen veel concurrentie heeft van elkaar.
Dus dan moeten we het ook weer een beetje van het simpele slaafjes werk hebben.
Mensen met een brede wendbare opleiding willen dat werk dan vast niet gaan doen.
Ja bemoeier, ik ben het helemaal met je eens dat we hard worden ingelopen.
Dat onze hoog op de lijstjes staan, gewoon door de tijd en wereldontwikkeling wordt ingehaald. En dat is ook eerlijk.
Maar wat bedoel je, dat we dan maar ook een groep potentieele slaafjes moeten opleiden? De Bayers en Monsantos van deze wereld kunnen dat ook voor je regelen hoor, die knoeien graag aan genen.
Door de verdergaande robotisering zijn er zowiezo minder van dat soort werkers nodig. En ook dat werk kan nobel gebeuren.
Mijn voorkeur gaat echt uit naar iedereen een zo goed mogelijke opleidingskans voor zijn leven mee te geven. En ik denk dat ons land er bij gebaat is de talenten van zo veel mogelijk mensen zo breed mogelijk te ontwikkelen. Want het zijn onze mensen, wij met elkaar die het kapitaal van ons land zijn.
Â
Maar mag ik misschien ook wat bitter opmerken: dat de natiestaat niet meer echt bestaat. De mondiale bedrijven vliegen ruim boven en onder de radar van de natiestaten door en chanteert ze: Doe wat ik wil of ik ga weg. En de natiestaten zijn onmachtig om zich te verenigen tot een lichaam dat met mondiale wetgeving en regelsystemen haar democratische recht kan terugclaimen.
Je bent dus eigenlijk al een werknemer op mondiale schaal. Laten we iedereen zo goed mogelijke kansen meegeven.
Antares, we hebben allemaal ons kruisje te dragen, wat fijn juist dat hier op visionair het gewoon kan, omdat we allemaal weten dat dat bij het leven hoort.
Fijn weekend allemaal, inge
Ja we worden ook nog achterhaald door robots en 3d printers, en die multinationals
zullen ook wel weggeconcurreerd worden, Die gifboeren kunnen het nu ook wel gaan schudden denk ik.
Volgens mij hebben ze nu teveel slechte reputatie waardoor niemand nog wat van hun wil hebben misschien.
En ook jij nog een fijn weekend.
Allemaal een fijn weekend. :)