Een hut opgeblazen in de ruimte

Share Button

Ruimtevaart duur? Goedkoop zal het niet snel worden, maar de Amerikaanse zakenman Robert Bigelow laat zien dat het wel anders kan. Deze man, die zijn geld heeft verdiend met budget hotels en ontroerend goed, heeft een bedrijf opgezet, die een verblijf in de ruimte een stuk toegankelijker kan maken.

ISS 

De International Space Station viert binnenkort zijn vijftiende verjaardag. Het was een historische trede op de weg om de ruimte te exploreren. Uit een samenwerking van aantal landen, die enkele decennia nog in staat van oorlog waren, zweeft nu daar 400 kilometer hoog, een 150 miljard kostende, 450 ton zware en uit 38 modules bestaande ruimtestation, met een inhoud van 916 m³. Elk kuub ruimte kost daarmee zo’n 150 miljoen.

Ontwikkeling

Genesis, de prototype van de BEAM.

Genesis, de prototype van de BEAM.

Recentelijk heeft NASA de laatste ontwikkeling aangekondigd . Het betreft het contracteren van een opblaasbare module geproduceerd door de Bigelow Aerospace. Het idee van een opblaasbare module is niet nieuw, en werd eerder ontwikkelt door NASA zelf onder naam Transhab. Maar toen de Amerikaanse overheid in 2000 besloot dit project niet meer te financieren, nam de Bigelow de licenties over.

Sinds 2006 werd er getest met prototypes van een opblaasbaar ruimtevaartuig, genaamd ‘Genesis’ (zie afbeelding). De capsule is nu goedgekeurd door NASA en gaat Bigelow Expandable Activity Module, ofwel BEAM heten.  Opgeblazen zal het 4 meter in doorsnede en 3 meter lang zijn en de huid bestaat uit een aantal verschillende lagen, met als hoofdbestandeel de kunstof Vectran. Deze is uitstekend gebleken als bescherming tegen om beschadigingen van micrometeoriten en als isolatie tegen de extreme omstandigheden in de ruimte.

Perspectieven

De doelstelling is om de BEAM in 2015 aan de ISS gekoppeld. Het zal dan nogmaals uitgebreid getest worden, met astronauten erin, om de weg voor te bereiden voor een grotere, commerciële versie. Deze is genaamd BA-330 en belooft dertig maal groter zal zijn als de BEAM, en zal daarmee een veel extra ruimte (330 m3) toevoegen aan de ISS.

Het grote voordeel van een opblaasbare ruimtecapsule is dat de kosten vele malen lagen zijn als van metaal, zowel qua productie kosten als lancering. De BEAM kost slechts 18 miljoen dollar, en is een schijntje in vergelijking met de 150 miljard die de ISS tot nu kostte. Ook  is de koppeling van een particulier gefinancierd project aan de ISS een belangrijke mijlpaal voor de commerciële ruimtevaart, waar overheden door de crisis en binnenlandse vraagstukken hun ruimtevaartprojecten geen hoge prioriteit meer geven.

En Bigelow wilt verder gaan dan dit, en wil al in 2014 beginnen met zijn eigen ruimtestation en hint verder op de mogelijkheid, om verschillende BA-330 aan elkaar te koppelen, naar de maan te brengen en zo een maanbasis te realiseren.

Share Button

Dit vind je misschien ook interessant:

10 reacties

  1. antares schreef:

    Kijk, dit noem ik nog eens gedurfd initiatief, zoiets particulier in ontwikkeling nemen. Daarmee plaatst Robert Bigelow zich naast een andere grote held, Alan Musk. Ruimtevaart is de verzekerde weg naar een betere en schonere toekomst op aarde, voor grondstoffen winning al helemaal. De milieuvervuiling opruimen, met vervuilende activiteiten op het aardoppervlak en in de bodem, is dweilen met de kraan open. Super artikel weer hier, vet verdiende complimenten Tui.

    • Tui schreef:

      Dat is te veel eer :). Niet iedereen kan dit, maar anderen kunnen het veel beter. Dat de penningmeester zelf artikeltjes mee gaat schrijven is hopelijk iets tijdelijks.

      • antares schreef:

        Ere wie ere toekomt Tui, maar ik heb vanavond ook naar tegenlicht gekeken. De problemen die Douwe aanroert, blijken structueel gebonden te zijn (inherent mag ik wel zeggen) aan de menselijke natuur. Materialisme is zó onze natuur, dat we er niet aan kunnen ontkomen als soort, die weg op te zijn aangegaan. In wezen komt het er op aan; kunnen wij mensen onze volkomen natuurlijke instincten en conflicten bestrijden, met logica die we doorgaans niet doorzien, doorbreken. We kunnen veel, maar ik hecht mijn hoop op de artificiële intelligentie. Ik bedoel hiermee; logica die niet gebaseerd is op behoeften van persoonlijke, maar gedeelde aard, werkt bijna altijd rechtvaardiger dan wat een mens kan toepassen in diens beweegredenen.

    • Tui schreef:

      Ik wil bekennen dat het iets impulsief is. Soms heb een goed onderwerp en heb ik een paar uurtjes van inspiratie. Eerst alles op een rijtje zetten, en dan omzetten in tekst. Daarna nog een paar uurtjes om het tel verbeteren en aan scherpen. Ik was hier in eerste instantie te snel :).

    • Anton schreef:

      Volgens mij bedoelde je Elon Musk?

  2. paul-r schreef:

    Het is wel te hopen dat ze geen scherpe en of puntige onderdelen mee nemen op reis, een gaatje is zo maar geprikt.  :-(  Verder ben ik het met Andre eens, het is een gedurfd project, laat staan het kosten plaatje, je moet maar de bereidheid hebben om in zo iets te willen investeren. Maar als het moge slagen, dan gaat er een nieuwe wereld open. Mvg Paul.

    • antares schreef:

      Ach Paul, dan moeten we niet gaan rijden met luchtbanden, want ook die klappen uit elkaar, als iemand onderdelen verliest die scherp kunnen zijn. Vooruitgang is iets dat je moet durven. ;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Advertisment ad adsense adlogger