Boven de grond is nog ruimte zat. Voor vrachtzeppelins is er is veel minder infrastructuur nodig, dan voor overig vervoer.
Rond de twaalf procent van alle wereldhandel verloopt via het Suezkanaal. De wereld werd hier maart 2021 op onzachte wijze aan herinnerd. Een zandstorm parkeerde toen het reusachtige containerschip Ever Given dwars over het kanaal. Het gevolg: alle verkeer door het Suezkanaal stopte voor een kleine week. Weken na het incident is het scheepvaartverkeer nog ontregeld. De blokkade van het kanaal gooide namelijk de krappe schema’s flink in de war.
Vrachtzeppelins, de voor- en nadelen
Dit soort problemen zijn er niet met luchttransport, al kunnen dan bijvoorbeeld vulkaanuitbarstingen as in de lucht gooien. De reden dat overheden en bedrijven nu steeds meer serieus onderzoek doen naar vrachtzeppelins. Dat zijn zeppelins, speciaal ontworpen voor vrachtvervoer. Vrachtzeppelins zijn weliswaar langzaam, maar hebben geen vliegveld nodig op de grond. Hun energieverbruik is ook veel lager dan dat van vliegtuigen. Het volume van het gas in de zeppelin levert namelijk de lift. Niet stromende lucht.
Een groot vrachtvliegtuig, zoals een Jumbojet of Airbus 350, kan rond de 150 ton nuttige lading meenemen. De Airlander 50, nu in productie, kan maar 60 ton dragen. Dit met een veel lagere snelheid van rond de 150 km per uur. Wel is het energieverbruik van de Airlander 50 maar een fractie van dat van een vrachtvliegtuig. En, heel belangrijk, is er geen landingsbaan nodig. Dat maakt vrachtzeppelins erg nuttig voor transport in afgelegen gebied, waar er geen wegen of vliegvelden zijn. Bijvoorbeeld voor bosbouw en mijnbouw.
Vervanger voor overig transport?
Of vrachtzeppelins grootschalig goederenvervoer voor hun rekening kunnen nemen, is de vraag. Vergelijk de genoemde 60 ton, en kruissnelheid van rond de 150 km per uur met de maximaal 50 ton en de iets lagere snelheid van een vrachtwagen. De luchtvaartuigen zijn dan wel weer interessant voor de bevoorrading van kleine eilanden, nederzettingen in de wildernis en boorplatforms. Of voor exceptioneel transport. Het zijn, vervoertechnisch gezien, een wat logge en dure soort vrachtwagens die overal ter wereld kunnen komen. Als het niet te hard waait. Een vervanger van mainstream transport zullen vrachtzeppelins dus niet snel worden. Toch zijn er zeker de nodige waardevolle toepassingen voor in veel nichemarkten.
Eerst effe waterstof kernfusie realiseren dan komt er genoeg helium voor.
En onder de grond is ook nog ruimte zat voor hyperloops of gewoon vrachtmetrotreinen.
Maar daar zijn dure tunnels voor nodig.
Misschien kan er een vacuumbubbel voor een zeppelin gecreeerd worden waardoor die veel sneller kan gaan.
Een soort warpdrive.
In vacuüm werkt het lichter-dan-lucht principe niet meer waardoor zeppelins blijven zweven. Tenzij je met krachtvelden het vacuüm in stand kan houden. Maar dat zou zoveel energie vergen, dat het dan slimmer is om een helikopter te bouwen.
Ik bedoelde een bubbel voor de zeppelin, niet om de zeppelin maar je hebt verder wel gelijk denk ik.
Waarschijnlijk gebruikte men heel vroeger (al) geluid om dingen te laten zweven. Ze zijn nu ook bezig met phonons die (in theorie) massa blijken te hebben en negative aantrekkingskracht. De technologie schijnt nog niet ver genoeg te zijn om dit te meten etc.
Als die deeltjes energie hebben dan hebben ze relativistische massa net als fotonen.
Daarom kunnen de massaloze fotonen niet uit een zwart gat ontsnappen.
Massaloze deeltjes zonder energie heeft de zwaartekracht geen vat op.