Zeppelins gebruiken veel minder energie dan vliegtuigen. De techniek is nu veel beter dan in de tijd van de Hindenburg. Vormen zeppelins het antwoord op de steeds hogere brandstofprijzen?
Lift, drag en drijven in de lucht
Vliegtuigen blijven in de lucht omdat voorbij stromende lucht ze naar boven zuigt. Volgens de Wet van Bernouilli is de luchtdruk in snel stromende lucht lager. Omdat de vleugel aan de bovenkant bol is, stroomt de lucht hier sneller langs. Ook staat de vleugel schuin, waardoor de lucht naar beneden gedrukt wordt (en het vliegtuig dus omhoog). Beide effecten samen zorgen voor een opwaartse kracht (lift) en houden het vliegtuig in de lucht.Een hoge snelheid betekent meer lift, omdat de lucht sneller voorbij stroomt. Daarom moeten vliegtuigen snel rijden voor ze de lucht in kunnen. Helaas betekent het ook meer luchtweerstand: drag. Zowel de liftkracht als de drag nemen kwadratisch toe met de snelheid. Drag leidt tot meer brandstofverbruik, maar is onvermijdelijk met zwaarder-dan-lucht vliegtuigen. Wel slagen vliegtuigontwerpers er in met slimme vleugelontwerpen steeds meer lift te persen uit hun vliegtuig.
Zeppelins drijven net als luchtballonnen in de lucht. Elke kubieke meter lucht heeft een massa van 1,3 kg. Dat betekent dat het vervangen van een kuub lucht door een licht gas als helium (178 gram per m3) of waterstof (90 gram per m3) een draagvermogen van iets meer dan een kilo oplevert. Dat betekent dat ze in principe ook zonder brandstof in de lucht kunnen blijven. In theorie is dat veel zuiniger. In de praktijk hebben zeppelins een enorm volume dus ook een hoge luchtweerstand, die is immers evenredig met het oppervlak dat tegen de wind in beweegt. Alleen bij vrij lage snelheden, rond de honderd kilometer per uur, zijn zeppelins daarom interessant. Een alternatief is meeliften met een straalstroom hoog in de atmosfeer. Straalstromen bereiken tot driehonderd kilometer per uur.
Nieuw zeppelin-tijdperk?
De VS boycotte levering van helium aan nazi-Duitsland. De Duitsers moesten daarom hun zeppelins wel met het uiterst brandbare en explosieve waterstof vullen. Dit pakte in 1936 rampzalig uit: bij een waterstofexplosie van de zeppelin Hindenburg kwamen tientallen mensen om. De spectaculaire beelden gingen de hele wereld over. Het gevolg was dat er sinds die tijd maar een enkele zeppelin, voornamelijk voor reclamedoeleinden, werd ingezet. Zwaarder-dan-lucht vliegtuigen waren veel sneller en krachtiger en goedkope olie was er in overvloed.
Welnu, de tijd van die overvloedige, goedkope olie ligt zoals bekend achter ons. Volgens Hans van Cassandraclub heeft hiermee ook de luchtvaart zijn langste tijd gehad en moeten we overstappen op zeilboten en vervoer over land.
Er zijn ons inziens andere oplossingen: vliegtuigen op zonnecellen of de roemruchte zeppelin weer uit de mottenballen halen. Helaas is ook het edelgas helium steeds schaarser aan het worden, dus we zullen onze toevlucht moeten zoeken tot waterstof, neon (waarvan de winning uit lucht veel energie kost, mogelijk kan dit als bijproduct van de winning van zuurstof, stikstof en argon) of hete lucht. Wel moeten er als wordt gekozen voor waterstof, grondige veiligheidmaatregelen worden genomen. Je kan dan denken aan compartimenten en dergelijke. Wat denken jullie?
Ken je de song van
http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8
:-) @ Julie
Een zeppelin kan minder passagiers meenemen dan een vliegtuig.
En hij vliegt zo langzaam dat een weekendje New York wel 5 dagen zal gaan duren.
Haastige spoed is zelden goed :)
De snelheid lijkt me een cruciaal probleem idd. Misschien supersnelle treinen in vacuumtunnels?
Of ze moeten er een soort luxe vliegreis van maken. Zoiets als een cruise. Dan zijn er vast wel mensen die met een zeppelin willen reizen.
Inderdaad, op zich moet dat werken (al zijn tunnels peperduur).
Of misschien vliegtuigen die gebruik maken van het extra lift effect dat ontstaat als je vlak over de grond vliegt (grondeffect). Dan zit je wel met bebouwing.
Een zeppelin is traag, heeft geen draagvermogen, is gevaarlijk slecht te besturen en vreselijk onpraktisch, zeker t.o.v. een vliegtuig.
En straalmotoren doen het geweldig op alternatieve kerosine gemaakt van algen dus we gaan het einde van het vliegtuig zeker niet meemaken..
@hoff: de ouderwetse kerosine is ook gemaakt van algen, fossiele algen van miljoenen jaren geleden.
@hoff:
Zeppelins zijn tegenwoordig niet meer zo slecht bestuurbaar… en dat met zo weinig financiële input in de technologie. Ik weet dat in Duitsland gewerkt is aan wat kleinere modellen, die zelfs in een aardig windje helemaal stil kunnen hangen en om hun eigen as kunnen draaien.
Ik denk zelf dat passagiers waarschijnlijk niet zo snel een zeppelin nemen door de lange duur van de vlucht, tenzij idd het een luxe ‘vakantie op zich’ wordt.
Maar misschien voor goederen?
Misschien een met een mini kernreactor aan boord voor de warmte=lift=voortstuwingÂ
met kracht.
In onderzeeers en vliegdekschepen word dit al lang toegepast.
Â
of nog beter een gigantisch vliegtuig met een kernreactor
moet je wel NU aan beginnen want we worden nu al (langzaam maar zeker)
weg gespeeld door de olie-boyzÂ
Â
Ben ik Visioair of wat?
Visioair hé, jazeker…
proof me wrong, not by repeating,kids do