Dit artikel is geschreven door Gwenda.
Heb je deze geurcombinatie al gedeeld?
Vaak staan we er niet bij stil hoeveel geur onze stemming beïnvloed. Geur maakt je verliefd, geur laat ons ontspannen, het kan koopkracht creëren, of het laat de aantrekkingskracht tussen een man en een vrouw per direct doen verdwijnen.
Geurcommunicatie, wat houdt dit nu eigenlijk in? Kort gezegd komt het neer op communiceren met geuren om bepaalde emoties op te wekken of om gedrag te beïnvloeden.
Mijn naam is Gwenda, een 24-jarige commerciële communicatie student die zaken net iets anders wil aanpakken. Ik heb een liefde voor geur, met name het gedrag wat geur kan veroorzaken vind ik fascinerend.Omdat ik nieuwsgierig ben en omdat ik denk dat de toekomst van de geurcommunicatie belangrijke ontwikkelingen gaat vertonen, wilde ik mij met mijn thesis richten op de toekomst van geurcommunicatie.
Geur een sociaal instrument?
Er is in 1999 een filmpje gemaakt, waarbij mensen op straat gevraagd werd of ze de mobiele telefoon nodig vonden. Velen antwoordden dat ze het een overbodig luxe vonden. Inmiddels is de mobiele telefoon niet weg te denken uit de maatschappij. Voor mijn thesis wil ik de vraag beantwoorden of geurcommunicatie kan uitgroeien tot een sociaal instrument.
Stel je voor: we hebben een geurtoren met veertig basisgeuren waar we online, via een mobiele applicatie of ander besturingssysteem onze favoriete geur samenstellen. De mogelijkheden zijn eindeloos en voor iedereen beschikbaar. Zullen we later, naast onze stereotoren, een geurtoren in huis hebben? Zullen we geuren delen en het als sociaal middel gebruiken, zoals we nu muziek delen via Spotify of social media? Of denkt u juist het tegenovergestelde? Misschien staat de samenleving hier (nog) niet voor open. Door middel van dit artikel wil ik u naar uw mening vragen. Wat zijn uw gedachten, als visionaire, over de toekomst van geurcommunicatie?
Geurcommunicatie
Verschillende meningen over de toekomst van geurcommunicatie heb ik al gekregen, maar deze heb ik ontvangen van experts die zich met geurcommunicatie en/of geurmarketing bezig houden. Om mijn thesis kracht bij te zetten ben ik opzoek naar meningen en visies van mensen zonder ervaring met geurcommunicatie.Zal geurcommunicatie een ‘booming business’ worden, of zal het over waaien? Ik ben erg nieuwsgiering naar uw ongecensureerde mening. U kunt reageren op dit artikel, of via Facebook of Twitter.
Ãk ga graag met u in gesprek. Voor meer informatie of vragen kunt u mij e-mailen naar gv.miog@gmail.com . Als u meer wilt weten over geurtrends of geurontwikkelingen, kunt u mij volgen op Twitter: @GwendaMiog .
Hier de reactie die ik Gwenda eerder al heb gegeven:
Hey Gwenda,
Ik vind ik je vraag erg fascinerend en leuk gevonden, en ik hou ook wel van je anti-bevooroordeelde houding.
Â
Een paar tips. Vorig jaar heeft Google een 1 april-grap over dit onderwerp uitgehaald, en het filmpje dat zij maakte sluit aan op wat jij noemt, zie: http://youtu.be/VFbYadm_mrw
Verder, iets serieuzer, wordt er daadwerkelijk een soort Google Nose ontwikkeld, en wel in Nederland: http://www.nextnature.net/2013/06/sniffer-meet-the-google-nose/
Voor zover ik weet is dit laatste gewoon een serieuze ontwikkeling, de website is onderdeel van de Technische Universiteit Eindhoven. Je zou daar wat mensen kunnen interviewen, al heb je gelijk dat mensen die bij bedrijven werken (en ook wetenschappers) er vaak een beetje een brave mening op nahouden.
Om in het kort een antwoord te geven op je vraag: nee, geur zal nooit het zelfde worden ‘zoals we elkaar nu muziek sturen’. Mocht digitale geur daadwerkelijk een ding worden, dat wordt het iets compleet nieuws, niet te vergelijken met iets dat we nu hebben. Onze neus is een van de minder belangrijke zintuigen (imo), al kan een geur een erg sterke herinnering opwekken. Voor honden is geur een veel belangrijker zintuig en is dat dus veel bepalender voor hun wereldbeeld. Als wij meer als honden zouden zijn, zou de combinatie geur en social media logischer zijn, maar ik verwacht niet dat het een big thing gaat worden. Ik denk dat de neus daarom ook een vrij ondergeschoven kindje is als het gaat om zintuigen die door techniek worden aangesproken.
Om je toch wat handvatten te geven: de beleving van virtual reality staat of valt bij hoe goed het de zintuigen aanspreekt. Als het reukvermogen ook zou worden aangesproken, zou dit een nog betere beleving geven. Volgens mij heeft Tegenlicht hierover iets gezegd in één van hun uitzendingen. Misschien deze, maar ik weet het niet zeker: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1402758
Vallen feromonen ook onder ‘geur’? In dat geval zou zo’n ontwikkeling erg gunstig zijn voor bedrijven als Kiiroo (komt volgens mij toevallig ook uit NL), zie: https://www.youtube.com/watch?v=RXXOfsHs070
Het laatste wat me nu nog te binnen schiet is een hoofdstuk uit het boek ‘De man die zijn vrouw voor een hoed hield’ van neuroloog Oliver Sacks. In hoofdstuk 18 schrijft hij hoe een man door een hersentumor ofzo opeens een ontzettend sterk reukvermogen heeft, en hoe hij daarmee op de wereld reageert. Erg leuk geschreven en ook erg interessant! Stel dat we in de toekomst door middel van Deep Brain Stimulation een hersengebied kunnen activeren en daarmee ons reukvermogen kunnen verbeteren, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat we onze apparatuur (en media) veel meer rondom dit orgaan gaan ontwikkelen.
Goed, dit is wat me nu even snel te binnen schiet. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groeten en alvast succes!
Misschien wordt het nog wel eens populair als extraatje net zoals een smiley.
En als we ons reukvermogen verbeterd wordt, kunnen we met een uitschuifbare buis tussen onze neus en de grond naar je kind gaan zoeken.
Als die afgedwaald is.
Of misschien met een geur versterker die goedkoper zijn dan politie honden.
Misschien kun je dan zelfs ruiken wat voor weer het gaat worden.
Dit is ook wel een interessant artikel, toevallig eens een gastcollege over gehad:
http://blogs.plos.org/neuroanthropology/2014/03/09/giving-names-to-aromas-in-aslian-languages/
Geuren als zintuigelijk instrument is tamelijk ondergeschoven. Er zijn experimenten waar men met geuren een extra beleving willen toevoegen (google geuren bioscoop en PC), maar of dit een blijvend succes is vraag ik me af. De meeste mensen zijn  meer visueel en auditief ingesteld.
Het lijkt mij dat geuren meer geschikt is als middel voor massa communicatie als directe communicatie. Bij gas voegt men een middel om een lek te kunnen waarnemen. Of dat men in winkels gebruikt om een bepaalde reactie op te wekken. Je zou bv. stinkbommen kunnen gebruiken om menigtes uit elkaar te jagen.
Â