Elite-universiteiten: zin of onzin?

Share Button

Geregeld duikt het idee weer op: de universiteiten in Nederland onderverdelen in elite-universiteiten en de rest. Dit omdat steeds meer hoge opleidingen alleen een bron van veel schulden betekenen voor studenten. Wat is het werkelijke probleem, en is de elite-universiteit het antwoord op dit probleem?

Het probleem: studenten die voor werkloosheid worden opgeleid
Studeren is duur. Meer- en hoogbegaafde jongeren worden voor enkele jaren bezig gehouden door hoogopgeleide en hoogbetaalde onderwijskrachten. Dit in dure onderwijslocaties. Ook kunnen de jongeren niet werken in die jaren, maar moeten ergens van leven. Dat kost ook geld. Geld, dat in het verleden de samenleving betaalde, maar dat nu de jongeren zelf in de toekomst (of hun ouders, nu) moeten betalen.
Helaas worden de tienduizenden euro’s die studeren kost, steeds minder makkelijk terugverdiend.  Naarmate er meer hoogopgeleiden komen, wordt de spoeling voor ze dunner. Gelukkig zijn studieleningen renteloos, maar iemand die geen goedbetaalde baan vindt na zijn of haar studie, begint haar werkzame leven met een grote schuld. Kinderen krijgen, of een huis kopen, komen zo buiten bereik van jongeren. Kortom: om met de Argentijnse importbruid van de hoogstbetaalde uitkeringstrekker van Nederland te spreken: een beetje dom.

Hoe gaan elite-universiteiten dit oplossen?
Elite-universiteiten claimen het beste onderwijs te geven, gegeven door de beste (en vooral: hoogstbetaalde) docenten. Kortom: een universiteit op steroïden. Uiteraard kost dat zogeheten elite-onderwijs veel meer dan ‘normaal’ universiteitsonderwijs. Een jaartje Harvard, bijvoorbeeld, kost een student tussen de 64.000 en 69.000 dollar. Ter vergelijking: een jaartje op de gemiddeld aangeschreven Amerikaanse staatsuniversiteit University of Kansas kost een student 5.000 dollar collegegeld, en 20.000 dollar in totaal. Daar staat tegenover dat een Harvard-diploma de student vrijwel zeker een goedbetaalde baan bij de Amerikaanse elite oplevert.

Een studie aan Harvard kost studenten een rib uit hun lijf, maar dan kunnen ze met de juiste familie wel bij Skull and Bones.

Een studie aan Harvard kost studenten een rib uit hun lijf, maar dan kunnen ze met de juiste familie wel bij Skull and Bones.

Elite-universiteiten vergroten niet het aantal banen voor hoogopgeleiden (met uitzondering wellicht van innovatieve technische elite-universiteiten zoals Stanford en MIT, die nieuwe banen-opleverende techniek uitvinden). Opmerkelijk genoeg kennen juist deze een goed beurzensysteem. Er is dus sprake van verdringing, namelijk van niet-elitair opgeleide hoogopgeleiden. Hun baan gaat naar de elitestudent: als je als werkgever de keus hebt tussen iemand van een onbeduidende plattelandsuniversiteit of een graduate van Yale voor dezelfde poet, nou, dan weet je het natuurlijk wel. De werkloze ‘normale’ hoogopgeleiden gaan weer solliciteren op banen waar anders mensen van de middenklasse of zelfs lagere klasse voor in aanmerking zouden komen. Kortom: elite-universiteiten verergeren het probleem juist. De hogere kosten voor elite-onderwijs betekent hogere leningen. Dit terwijl de gemiddelde salarissen van alle hoogopgeleiden door het elite-onderwijs niet stijgen.

Waarom werkt meer onderwijs niet meer?
Peter Thiel, een van de productiefste individuen ter wereld, stelde al terecht dat op dit moment sprake is van ‘peak education’. Meer onderwijs gaat domweg niet werken. Het centrale probleem is niet gebrek aan onderwijs, het probleem is gebrek aan return on investment (ROI) op onderwijs. Dit heeft weer twee oorzaken. De eerste is dat loonkosten – lees: inkomsten voor werknemers – steeds minder belangrijk worden voor werkgevers. Zo is de loonsom in Nederland gedaald, terwijl de salarissen gestegen zijn. De loontaart wordt dus steeds kleiner. Wat ook te maken heeft met het feit, dat de meeste belasting wordt geheven op loon. Het is daarom slimmer om een dure robot neer te zetten dan een werknemer. De tweede is dat er een grote mismatch is tussen de kennis van pas-afgestudeerden en de behoeften van de arbeidsmarkt. Uit deze probleemanalyse blijkt ook dat er twee goede oplossingen zijn voor het onderwijsprobleem. Hierover informatie in het vervolgartikel.

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

7 reacties

  1. Razorr schreef:

    Eh sorry Germen maar het onderschrift bij de foto van Harvard klopt niet: Skull and Bones hoort bij de nr.1 universiteit van de ‘Ivy League’: Yale. Toevallig zit een ver familielid en zelfs naamgenoot van mij ook bij dat ‘klupje’ vandaar dat ik even kritisch moet zijn :P (En hoewel die persoon wel ‘ns bij ons op bezoek is geweest weet ik verder weinig over Skull and Bones en ik heb al helemaal geen ‘inside knowledge’… :P )
    But seriously: voor het overige een interessant onderwerp weer; moest toevallig vanmorgen aan iets soortgelijks denken; welke kwaliteiten hebben/hadden bijv. de leden van de familie Rothschild? Van huis uit zijn joden geletterd, kunnen ze (de Rothschilds) blijkbaar goed rekenen en denken ze vanuit hun religie een beetje zwart-wit hetgeen je wel helpt om beslissingen te kunnen nemen. Maar we moeten natuurlijk ook niet teveel generaliseren: niet alle joden zijn zo rijk en geslepen als de Rothschilds.
    De hoge kosten van die universiteiten zijn verder mogelijk ook een middel om Jan Modaal buiten de elite te houden; de specifieke opvoeding van de upper-upper class is in veel gevallen ook een kwaliteit die onder meer een bewijs is van een bepaalde – harde en geslepen – attitude t.o.v de gewone stervelingen. En die moet – dmv die hoge kosten – ook gekoesterd worden.

    • bemoeier schreef:

      Vroeger mochten joden geen enkel vak beheersen, daarom zijn ze maar gaan bankieren o.a.
      Vandaar dat ze er zo ervaren in zijn.

      • Razorr schreef:

        Klopt; ook heel belangrijk idd. En naast de eigenschappen die ik al noemde is het judaïsme volgens mij ook nog wel een geloof waar je tucht en discipline leert met al die spijs- en allerlei andere wetten en regels – met name in het orthodoxe jodendom.
        Bovendien is de joodse Tenach (joodse bijbel) best nog wel een uitgebreide set boeken met historische beschrijvingen, wetten, ‘wijsheden’, enz, enz. Als je dat van jongs af aan moet leren… Da’s een scholing op zichzelf!

  2. antares schreef:

    Ik geef de voorkeur aan onbeperkte autodidact studies voor alle studenten die daarvoor de capaciteiten hebben. Alle beschikbare kennis zou vrij op internet beschikbaar moeten zijn. Een elite universiteit heeft onzichtbare regels, opgelegd door de elite. De elite bestaat grotendeels uit dit soort mensen:

    http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/01/05/the-top-10-jobs-that-attract-psychopaths/

    Helaas kan ik niet beide links in één reactie plaatsen dus hieronder de tweede.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger