De beste managers

Share Button

Ik ben van mening dat er in Nederland – en ongetwijfeld ook in de rest van de wereld – veel verschillende soorten managers actief zijn, van verschillende prestatieniveaus. Dit kan alleen al binnen 1 bedrijf het geval zijn. Als we de prestaties van managers nu centraal nemen en over groepen bedrijven verdelen, wie zou dan de beste zijn? Aan wie zouden mensen met leidinggevende capaciteiten en talent voor het middenkader en misschien wel de top van het bedrijfsleven een voorbeeld kunnen nemen?

Wie zijn de beste managers?
Als je naar de CV’s van mensen kijkt is iedereen wel ergens vreselijk goed in, de competenties zijn niet aan te slepen. Maar is iedereen daadwerkelijk zo goed als een ieder over zichzelf zegt? Dat is nog maar de vraag. Vaak is de gewenste identiteit niet gelijk aan de daadwerkelijke identiteit, ook al kan het imago (tijdelijk) in je voordeel werken. Schijn kan soms bedriegen.

Terug komend op de vraag ‘wie zijn de beste managers?’, er is maar 1 manier om daar achter te komen: bewijs het maar dat jij zo goed bent in je vak!

Meten is weten
Ik zou zeggen: ga het onderzoeken, meten is weten. Stel per bedrijfstak en grootte van een bedrijf een aantal criteria op, op basis waarvan managers punten kunnen halen, die door iemand of meerdere mensen (bijv. eigen personeel) kunnen worden toegekend. Je kunt letten op:

• Leidinggevend vermogen
• Empathie
• Intelligente oplossingen
• Vereenvoudigen
• Communiceren

Enz.

Pas als een ander van jou zegt dat je een hele goede manager bent, mag je het ook van jezelf zeggen; op dat moment tenminste.

Het niveau moet omhoog
Ik heb een aantal managers cq leidinggevende meegemaakt waarvan ik me nog steeds afvraag wat zij in godsnaam doen op hun positie. Sommigen kunnen er echt helemaal niets van op cruciale punten. De een roept maar wat en doet zelf niets, de ander is de hele dag bezig om mensen tegen zich in het harnas te jagen. Dan denk ik: hoe kom je daar toch steeds mee weg?

Belangrijker nog: de mensen die je wél de capaciteiten ziet hebben moeten volledig de kans krijgen om zich te ontwikkelen, waarbij de factoren geluk en mazzel wat minder groot mogen zijn. Het gaat om de aanleg en het leervermogen. Bovendien: je kunt ook graag een topmanager willen zijn en dat je er – binnen de kaders van de moraal – alles aan wilt doen om dat daadwerkelijk te worden.

Slechte managers
Andersom kan ook gebeuren: slechte managers op hun werk wijzen. Ik vind echt dat slechte of matige managers op hun handelen aangesproken mogen worden. De houd-je-maar-rustig cultuur mag van mij wel een keer doorbroken worden, juist door de lat openlijk hoger te leggen. En iedereen die met z’n handen in z’n zakken beweert dat hij of zij wel een goede manager is, is bij voorbaat al verdacht. Ook dit moet wat mij betreft bespreekbaar worden, maar wel op een eerlijke en genuanceerde manier. Iedereen moet de kans krijgen om zijn/haar gedrag te verbeteren.

Uitwerken
Er zijn al voorbeelden van wedstrijden van bedrijven, om zich te onderscheiden. Bijvoorbeeld Great place to work. Een concrete naam voor dit initiatief heb ik nog niet, omdat het moet samenvallen met een domeinnaam die vrij is. Het mag ook Latijn of van mijn part Grieks zijn.

Dan is het de vraag hoe we dit gaan organiseren, in Nederland zou je per provincie kunnen kijken, maar ook per branche of vakgebied. Zo groot is Nederland niet, dus dat moet mogelijk zijn.

Vervolgens zijn er nog allerlei vragen waar we een antwoord op moeten zien te vinden, maar dat lukt wel. Het belangrijkste is het statement dat de lat van het management en de leidinggevende in Nederland omhoog kan en wat mij betreft moet om mee te kunnen draaien in de wereld. We moeten elkaar helpen om veilig boven het maaiveld uit te steken en er je voordeel mee te doen.

Graag uw reacties.

Share Button

Rednas

Een ziener/visionair: je zal het maar zijn! Hoe maak ik hier m'n werk van? Dat is waar het momenteel om gaat, er zoveel mogelijk voordeel mee doen in professioneel opzicht.

Dit vind je misschien ook interessant:

6 reacties

  1. Bemoeier schreef:

    Praktijkles voor managers, net als ik vroegah als metaalbewerker op de LTS?
    En dan ook praktijk examen, dan zien ze pas echt wat je er van bakt.
    En dan misschien ook nog een psychoanalyse, om te zien of je geen psychopaat of sociopaat bent.
    Waar je dan ook een rapportcijfer voor moet krijgen.

  2. Tui schreef:

    Elke manager heeft (net zoals iedereen) zijn goede en minder goede kanten. Als je een belangrijke functie hebt, dan wordt er verwacht dat je zoveel mogelijk positieve eigenschappen hebt. Maar wat in de ene situatie als positief is, kan in de andere negatief zijn(cfr. managementstijlen). Wat dat betreft zou een flexibele manager het beste zijn. Maar een flexibele manager kan moeilijk rechtlijnig zijn en duidelijkheid maken, en dat is wat in de westerese cultuur wel belangrijk is, om als voorbeeld te geven.

    • kenjie schreef:

      Daarom bestaat er in mijn ogen geen goede of slechte manager. Maar een goede of slechte samenwerking. Het begint wat mij betreft al bij de inschatting van het ‘probleem’ van een organisatie.

  3. DonQuichote schreef:

    “Meten is weten”

    Was het maar zo’n feest. Echte resultaten zijn niet meetbaar.

    Bijvoorbeeld: communicatie. De hoeveelheid communicatie is te meten, de effectiviteit niet. Of empathie. Je kunt tellen hoe vaak iemand vraagt hoe het ermee gaat, maar niet of het hem interesseert.

    Management, zoals veel andere beroepen, is geen truckje, het is een ambacht.

  4. Rednas schreef:

    Management als ambacht vind ik een hele aardige omschrijving van wat het is ja, herken ik me wel in.

  5. John_Rambo schreef:

    Wat doet een manager nou? Is dat niet hetzelfde als iemand die jou managed als je auto aan het rijden bent? Zo van “Nu naar zijn 3 schakelen! Meer gas geven! Meer naar links sturen! Pas op die fietser! Koppeling in trappen, en terugschakelen!” Iedereen die werkt weet wat zijn werk is, en hoe hij dat moet doen. Ik heb bij bedrijven gewerkt waar zulk zoort mensen de hele dag nutteloos met een stapel papieren onder de arm rondliepen. Bedrijven waar ze de managers ontsloegen maakten winst als nooit tevoren, omdat je mensen een beetje eigen verantwoordelijkheid moet geven. Zij kennen hun vak. En niet iemand die over hun schouder meekijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Advertisment ad adsense adlogger