Toekomst: werken door te gamen

Share Button

Wat als je werk even verslavend zou zijn als een spel? Alles wat wordt geregistreerd kan in een spel worden omgezet. Is dit dé oplossing voor een nog hogere arbeidsproductiviteit? Steeds meer mensen geloven van wel.

Werk veranderen in een spel
Menig werkgever zal jaloers zijn op het fanatisme waarmee gamers hun favoriete spel spelen. Gamers kunnen uren onafgebroken bezig zijn monsters neer te maaien (de vermoedelijke reden waarom het zo slecht afliep met de mammoet), ingewikkelde platforms te doorlopen of een virtueel imperium te besturen. En inderdaad, het geheim voor meer plezier op het werk – en meer productiviteit – zou wel eens de gamifying van het werk kunnen zijn.

Is het veranderen van onze werkomgeving in een game dé oplossing voor beter werken?

Is het veranderen van onze werkomgeving in een game dé oplossing voor beter werken?

Startup RedCritter, bijvoorbeeld, heeft een productiviteitsomgeving ontwikkeld waarin werknemers kunnen zien hoe goed ze het doen, ere-badges kunnen verdienen met hun werk en gewonnen bonuspunten kunnen inruilen in een ‘bedrijfswinkel’ voor bijvoorbeeld vakantiedagen, artikelen of werkprivileges. Werknemers zien precies hoe ze hun werk kunnen verbeteren, omdat het systeem aan ‘tracking’ doet, dus bijhoudt hoeveel ze presteren. Het meeste werk bestaat namelijk uit vrij eenvoudige taken, die keer op keer worden herhaald. Schoolvoorbeelden zijn callcenters die een script afwerken, het afhandelen van een klacht of een telefonische verkoop.

‘Gamifying’ blijkt erg effectief
Werknemers kunnen punten verdienen door de targets op een slimmere manier proberen te halen – net als in een game. Critici vinden het systeem een verkleutering van de werkomgeving en betwijfelen of het werkt, maar de software van RedCritter doet het op dit moment erg goed onder softwareontwikkelbedrijven. Inderdaad behoren IT’ers tot de ferventste gamers. De volgende categorie die in een game wordt ondergebracht is klantenbeheer en verkoop, aldus CEO Beaty van RedCritter.

Ideeën geleend van decennia aan verslavende spellen
Het geheim van het succes: voor het eerst is nu voor de softwareontwikkelaars zichtbaar hoe productief ze zelf zijn in vergelijking met anderen. Ze kunnen zo ook ontdekken hoe ze hun eigen productiviteit kunnen verbeteren. De spelelementen maken dit proces speels en inspirerend in plaats van opdringerig. Ontwikkelaars als RedCritter kunnen bouwen op decennia van wereldwijde ervaring met de ontwikkeling van verslavende spellen. De ingrediënten van een goed spel zijn bekend. Deze filosofie kan ook worden ingezet om zo het werk meer plezierig te maken. Beaty liet zich inspireren door games als World of Warcraft en plaforms als Twitter en FourSquare. Hieruit haalde hij niet alleen de gebruikersinterface, maar ook elementen als teambuilding en samenwerken. World of Warcraft, bijvoorbeeld, vraagt van gamers dat ze samenwerken om een groot monster als een draak te overwinnen.


Promotievideo van RedCritter, waarin het bedrijf uitlegt hoe hun systeem werkt

Lees ook:
De toekomst van werk
Video: de toekomst van werk volgens Microsoft

Bron:
Red Critter Tracker

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

1 reactie

  1. We hebben een pact met de duivel gesloten

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger