In deze TEDx video legt Tim Morely uit hoe kinderen via het leren van Esperanto op jonge leeftijd hun latere taalvaardigheden aanzienlijk verbeteren. Hij is docent van het initiatief Springboard 2 Languages die met dit programma kinderen in o.a. de UK en Australië Esperanto onderwijzen.
Hij heeft een interessant verhaal en maakt duidelijk dat als je muziek aan kinderen wilt leren je ook met de blokfuit begint en pas later met de tuba, viool of het drumstel. In dit licht moet het onderwijzen van Esperanto op school aan jonge kinderen ook worden gezien. Het doel is niet dat ze later Esperanto (de blokfluit) spreken, het doel is dat ze via deze gemakkelijk te leren taal ervaring opdoen met het leren van talen, kennis krijgen over taal structuur, uitspraak, grammatica etc. en vertrouwen opdoen dat ze een niet moedertaal onder de knie kunnen krijgen. Hierna kunnen ze dan op latere leeftijd gemakkelijk een buitenlandse nationale taal leren zoals het Frans, Duits of Chinees (de tuba, viool of het drumstel).
Kortom een interessant verhaal met verrassende invalshoeken en wellicht nog belangrijker zeer inspirerende resultaten.
Tim Morely thinks that every student should learn Esperanto. In this unexpected and persuasive talk, he makes the case that this supposedly archaic tongue can set up a kid for a lifetime of learning languages.
Previously a computer programmer, Tim Morley is now a teacher of English and French. He is pioneering an innovative programme for introducing young children to foreign language awareness using the constructed language of Esperanto.
Voor ouders die dit idee wel zien zitten maar waar Esperanto (nog?) niet onderwezen wordt aan hun kinderen op school is www.lernu.net een handig startpunt om kinderen al op vroege leeftijd bekend te maken met een gemakkelijk te leren, niet eigen moedertaal, zodat ze dezelfde positieve effecten kunnen opdoen als in de video worden weergegeven.
Is het tijd dat de onderwijspartijen hier ook eens naar gaan kijken of er zo niet flinke verbeteringen zijn te maken in het taalonderwijs in Nederland? Zou het verstandig zijn om alle basisschoolkinderen in Nederland vanaf hun 4de bekend te maken met Esperanto zodat ze later met meer succes vreemde nationale talen kunnen gaan leren? Wat denken de lezers hier van dit idee?
Verwante artikelen en informatie:
-) Website: Springboard 2 Languages
-) Lernu – Leer online Esperanto, vanuit 37 verschillende talen
-) Overzichtswebsite met interessante Esperanto sites
van Online bibliotheken tot TV-kanelen en van podcats tot striptekeningen
-) Overzicht van vele methoden om Esperanto te leren
van YoutubeVideo Curssussen tot aan installeerbare programma`s
-) Eerdere artikelen over Esperanto op Visionair
-) Overzicht van het wereldwijde reisnetwerk van Esperanto sprekers
In 1972, kwam ik voor het eerst met Esperanto in aanraking, door toeval eigenlijk. Ik kwam met een schip in de pijp van Beverwijk midden in de nacht. s’Morgens keek ik rond in het haventje en lag daar zonder tuigage een trimaran. Als zeilinstructeur van de friese wateren, was ik direkt nieuwsgierig. Mn werk verder voor bereid en naar de trimaran gegaan. Daar bleek een Californisch ouderpaar dat bootje aan het opbouwen. Hij was een nautisch inspekteur, vriendelijke mensen. Efin we raakte aan de praat en vroegen ze me voor kost en inwoning of ik hun verder wilde helpen mede betreffende de tuigage en het uittrimmen van de boot. Dus met veel heibel afscheid genomen van mijn betaald werk en mn spullen overgeheveld. Er konden 16 man a/b. Kort door de bocht mijn taak gedaan, rondje noordzee gevaren betreffende het uittrimmen. en weer verder de wereld in. Deze mensen waren druk doende om het Esperanto te leren, dus ik ook aan de slag. Weet er nu eigenlijk niets meer vanaf. Maar het zou eens de wereldtaal moeten worden, in al de jaren tm Douwe zn stukje eigenlijk nooit meer iets vernomen van Esperanto. Het doet iets spaans aan en in de uitspraak geen moeilijkheden. Frappant dat het toch nog schijnt te leven. Bon dias, Paul.
Ik ben het er wel mee eens. Ik heb vier jaar Frans en Duits gehad op de middelbare school, maar daarna voelde ik echt nog niet alsof ik die talen spreken kon. Later heb ik tijdens een zomervakantie Esperanto geleerd, en tot mijn verrassing, misschien ook wel door het opgebouwde zelfvertrouwen, kon ik me daarna ook een stuk beter redden in het Frans en Duits. Wat Tim zegt, simpelweg het idee dát je een taal snel kunt leren zorgt ervoor dat het ook gebeurt.
http://www.EnglishTeachersforEsperanto.blogspot.com agree.Â
Voordat je je aan een tuba waagt, is het inderdaad een goed idee om eerst het bespelen van de blokfluit onder de knie te leren krijgen, dat lijkt me een waarheid als een koe! Waarschijnlijk verdien je een kleine investering in het leren van Esperanto dubbel en dwars terug, zelfs als de leerlingen de taal na hun schooltijd nooit meer gebruiken.
Overigens is het Esperanto ook heel geschikt om als hulptaal te dienen bij machinale vertalingen. Ik gebruik het als zodanig zelf voor mijn online-vertaalwoordenboek (www.majstro.com). Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik de taal zelf ooit geleerd heb, maar ik denk dat het me ook geholpen heeft om andere talen gemakkelijker te leren.
Ach ja, mensen verschillen in taal, maar ook in cultuur, muntsoort, religie, kalendergebruik; er is zelfs tijdsverschil tussen oost en west.
Ook nog politiek en genetisch toch ?
Ja, en in mening…
vanaf 4 jaar lijkt me zwaar overdreven. Gewoon 1 of 2 jaar op de basisschool, ipv engels en theroretisch zinsontleden, lijkt me voldoende