Door een internetverbinding kunnen kinderen en leraren communiceren.

Internetschool midden in het oerwoud

Kinderen uit afgelegen dorpjes midden in het Amazone-regenwoud moeten jarenlang in een kostschool in de stad ondergebracht worden. Maar weinig docenten willen in het dunbevolkte, door ongedierte geplaagde regenwoud lesgeven. Nu is er een visionaire oplossing. Dankzij internet. Vanzelfsprekend is dit in het conservatieve Nederlandse onderwijswereldje onbespreekbaar.

Manaus is met bijna twee miljoen inwoners de grootste stad in de Braziliaanse deelstaat Amazonas en voor mondaine Brazilianen een populaire woonplek. Leraren in Manaus geven nu les via een streaming videoverbinding over internet aan studenten in het Amazonedorpje Tumbira. Uiteraard is er zo diep in het regenwoud geen stroom, dus wordt deze opgewekt met een generator. Zonder deze vorm van leren op afstand zouden kinderen van afgelegen dorpen aan de oevers van de Amazone en zijrivieren school overslaan of lange boottochten naar traditionele scholen moeten maken.

Door een internetverbinding kunnen kinderen en leraren communiceren.
Door een internetverbinding kunnen kinderen en leraren communiceren.

“Er bestond in het begin de nodige scepsis of dit systeem zou werken,” aldus directrice Izolena Garrido van het schooltje in Tumbira tegen persbureau AFP. “Er werd van diverse kanten geprobeerd de school te belemmeren.”

Geen wonder. Traditionele scholen in de steden zien internetonderwijs als grote bedreiging. Hiermee krijgen ze immers minder leerlingen en dus minder geld. Dus zorgde Garrido voor een alternatieve geldbron, zodat de school er hoe dan ook zou komen, zelfs zonder officieel geregistreerde studenten. De FAS (stichting voor een duurzame Amazonas) bouwde klaslokalen, een bibliotheek en zelfs slaapzalen met traditionele hangmatten.

Garrido huurde lokale leraren in en nodigde ouders uit om de school te bezoeken, waardoor een intieme setting ontstaat. Kinderen van Tumbira en zes andere dorpen deden mee aan het programma dat in de eerste maanden van 2010 is gestart.

De lessen in Tumbira vinden plaats in de middagen en avonden, als de elektriciteitsgenerator draait en er elektrisch vermogen is voor internet. Kinderen kijken naar leraren op beeldschermen, voorzien van webcams zodat de leraren de kinderen kunnen zien, oefeningen doen en huiswerk kunnen overhoren.

Volgens Ednaldo, één van de 76 kinderen, is het alsof de leraar in het klaslokaal is. De lessen gaan over dingen als wiskunde en natuurwetenschappen tot eerste hulp, gezondheid en gymnastiek. Lokale leraren zonder lesbevoegdheid zitten bij de studenten, beantwoorden vragen en helpen ze met opgaven. Een bijkomend voordeel is dat lessen plannen niet meer nodig is en dat leraren zich toe kunnen leggen op het lesgeven. Een chatroom neemt de functie van het vragenuurtje over. Huiswerk wordt op school gedaan, waar een bibliotheek, internet en assistentleraren aanwezig zijn. De studenten werken ook in groententuinen en leren duurzame landbouw, waaronder het duurzaam oogsten van bomen uit het regenwoud en het werken met hout.

Universiteit met twee klaslokalen

Er is een aparte, van grotestadscomfort voorziene gastenkamer ingericht voor bezoekers. Ook herintredende studenten, bijvoorbeeld mensen van middelbare leeftijd, kunnen terecht voor her- en bijscholing. Afstandsleren maakt de school ook aantrekkelijk voor mensen die anders niet op school zouden komen. Het voordeel van dit afstandsonderwijs is dat in principe elke vorm van onderwijs, practica mogelijk uitgezonderd, via internet plaats kan vinden. De drijvende kracht achter het alleen per boot bereikbare schooltje, Viana, droomt van een duurzame universiteit die gewijd is aan het in harmonie leven met het regenwoud. Volgens hem zijn er al studenten die de middelbare school af hebben gerond en verder willen leren.

Onderwijs is in Nederland een enorme slokop. Zouden we niet van deze techniek kunnen leren?

Bron:
Internet takes ‘distance-learning’ into the Amazon, Physorg, 2011
FAS Amazonas
Homepage school

4 gedachten over “Internetschool midden in het oerwoud”

  1. Ik heb zelf een aantal jaren aan het zogenaamde “Foster Parents Plan” meebetaald, waarbij je kinderen in onder ontwikkelde gebieden, financiële steun gaf. Je adopteerde dan zo’n kind, en kon er ook mee schrijven. Toen één en ander dubieus bleek, heb ik die hulp gestaakt. Het zou echter mogelijk moeten zijn om zoiets opnieuw op te zetten, maar dan zonder strijkstokken waar het geld aan blijft hangen, zoals destijds. Ik zelf kan dat niet meer doen, maar op basis van vrijwilligheid kunnen anderen dat misschien wel.

  2. Goed plan zeg, als we nu eens heel grof kijken dan moet je als kind goed leren rekenen en schrijven op de basisschool. Zou je dat niet met een goede internetcursus kunnen doen, eventueel met assistentie via de site. Op die manier kun je de topleraren hun ding laten doen en kunnen alle kinderen dit zien, niet 1 keer maar zo vaak als ze willen of nodig hebben. Zo kun je dus alle kinderen een veel beter onderwijs aanbieden en enorm op je docenten besparen.
    Om een voorbeeld te nemen. Er is voor het Esperanto een website waar mensen inmiddels uit 37 verschillende talen cursussen kunnen volgen om de taal te leren. Er zijn persoonlijke taalassistenten die zaken nakijken etc. Alles is gratis en de taalassistenen doen goed werk op vrijwillige basis. Dit is een beetje uit nood geboren in den beginne omdat de sprekers zo verdeeld zijn over de wereld. Maar het systeem werkt als een tielelier. Over 200.000 bezoekers per maand. Als dat daar kan dan zouden we zoiets voor Nederland toch ook op moeten kunnen zetten. Prachtige videocursussen over alle onderwerpen die je maar kunt bedenken beschikbaar voor iedereen die het wil bekijken. Dan bouw je pas echt een kennisland op :-)
    http://www.khanacademy.org/ is een voorbeeld dat prima werkt. Dat zouden we in Nederland ook moeten kunnen en als je dat budget geeft kun je de prachtigste multimedia omgevingen scheppen waar kinderen heel veel nuttigs kunnen leren.

  3. Een ander goed voorbeeld is James Burke die prachtige doucmentaires heeft gemaakt over de geschiedenis en de ontwikkelingen van veel van onze natuurwetenschappen. Op http://topdocumentaryfilms.com/james-burke-connections/ is een van zijn series te bekijken. Als je zoiets in het Nederlands zou maken in een moderne setting met alle pro`s van het internet, film en sites etc… Gaat er een wereld open volgens mij op beschikking over kennis in Nederland.

Laat een reactie achter