Wat als... we het plotseling met 50% minder voor onderwijs zouden moeten doen?

Red het onderwijs, bezuinig 50%

Het onderwijs in Nederland is duur, voornamelijk omdat het vol is met verkalkte structuren en inefficiënte organisaties, vergeven van ambtenaren en semi-ambtenaren die hun verworven rechten fanatiek verdedigen. Een radicale bezuiniging is precies wat het onderwijs nodig heeft om uit de impasse te komen. En dat kan ook. Per slot van rekening is kennisoverdracht in essentie gratis.

Waar draait onderwijs in essentie om?
Om economisch productief te zijn en zich staande te houden in deze maatschappij, moeten mensen over bepaalde kennis en vaardigheden beschikken. Onderwijs is de manier waarop de Nederlandse overheid dit probleem het beste denkt op te kunnen lossen. Het onderwijs is historisch gegroeid. Als het onderwijs van de grond af aan opnieuw bedacht zou zijn, zou het er waarschijnlijk heel anders uit zien dan nu.

Wat als... we het plotseling met 50% minder voor onderwijs zouden moeten doen?
Wat als... we het plotseling met 50% minder voor onderwijs zouden moeten doen?

Het 50% gedachtenexperiment
Vaak helpt het voor goede oplossingen om een extreme eis te stellen. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het budget met 50% terugschroeven. Zo word je gedwongen de inefficiënte “oplossingen” van nu, vaarwel te zeggen en wat slimmers te bedenken. Onderwijs is op dit moment een enorme slokop. Op dit moment jast Onderwijs er ongeveer 37 miljard per jaar doorheen, waarvan ouders 2,5 miljard aan school- en collegegeld betalen. Hoe zou het onderwijs er uit zien als dit bedrag wordt gehalveerd?

Breid de OU en ander afstandsonderwijs uit
Veel opleidingen zouden bijvoorbeeld schriftelijk of via internet kunnen. Firma’s als LOI slagen er al jaren in om allerlei opleidingen, tot HBO toe, in de vorm van schriftelijke cursussen aan te bieden tegen opmerkelijk lage kosten. Nederland kent al een Open Universiteit. Die zou je kunnen uitbreiden. De OU opschalen kost niet zo veel. De infrastructuur is er immers al. Dit bespaart enorm veel leraren. Thuisonderwijs waar mogelijk zou dus veel geld besparen.

Alle middelbare scholen samenvoegen tot één landelijke school
De beste leraren betrek je bij de leerplanontwikkeling. Zij kunnen precies aangeven hoe studiemateriaal nog leerzamer kan worden gemaakt. Het gevolg: de meeste schoolgebouwen kunnen dicht. Je kan ook alle aparte scholen opheffen. Fuseren doen scholen toch al graag, het is dus veel handiger er één enkele landelijke school van te maken. Dan ben je ook van de frauderende, overbetaalde managers af. Alleen landelijke examencentra en practicumlokalen blijven behouden.

Maak schoolgeld afhankelijk van studieresultaten
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het uitdelen van keiharde cash erg effectief is om leerlingen aan het studeren te krijgen (1). Hier kan je op de basisschool al mee beginnen. Kinderen doen erg veel voor zakgeld, dus een kinderhand is gauw gevuld. Zo leren ze ook direct hoe met geld om te gaan, wat zelfs veel volwassenen nog moeten leren.

Samenwerken met Vlaanderen en vakantiewerkstages
Verder ligt het voor de hand samen te werken met Vlaanderen. Nederlandse en Vlaamse opleidingen kunnen samen worden gevoegd. Op dit moment doen veel scholieren vakantiewerk. Dit vakantiewerk is uiteraard ook een uitstekende betaalde stage.

Bronnen

1. Should kids be bribed to do well in school? – Time

7 gedachten over “Red het onderwijs, bezuinig 50%”

  1. Zeer slecht idee, vooral het betalen na prestaties, laat kinderen gewoon hun jeugd hebben in plaats van met elkaar te concurreren.
    We moeten stoppen met denken dat mensen gelijk zijn, er zijn nu eenmaal verschillen.

    zoals in onderstaand artikel staat dat wiskunde voor het grootste gedeelte is aangeboren.
    http://www.pnas.org/content/early/2011/05/18/1016686108

    Een LOI/Scheidegger diploma is ook niks waard.
    Er word daar een slagingsgarantie gegeven.
    Een diploma laat juist zien dat jij iets hebt gehaald wat anderen niet kunnen halen.
    Als iedereen dat diploma dan kan halen verliest het zijn waarde(kijk maar naar InHolland, daarvan kon iedereen zomaar een diploma krijgen en de waarde is nu gigantisch verminderd).

    De speciale scholen moeten ook worden behouden.
    Zoals nu zitten alle dove kinderen op 1 school.
    je hebt dus 1 doventolk nodig voor 1 klas met leerlingen.
    Komen de dove leerlingen in het reguliere onderwijs, dan heb je per school een of meerdere doventolken nodig (als doven in andere klassen komen en niet bij elkaar heb je meer doventolken nodig).
    dit zorgt voor een grote kostenstijging.
    ook zullen alle scholen dan een traplift nodig hebben, alles moet dan rolstoelvriendelijk worden, dat is gewoon stukken duurder dan alle speciale leerlingen in speciale scholen plaatsen.

    bezuinig gewoon op het leger.
    al geven we ons complete budget aan het leger.
    dan is ons leger nog steeds kleiner dan het Duitse, Franse of Engelse leger.
    En nog steeds vele malen kleiner dan de amerikanen, Brazilianen, chinezen, Russen, Iraniërs en noord Koreanen.

    Of bezuinig op energie subsidies.
    kolencentrales krijgen tientallen procenten subsidie terwijl als je zelf energie opwekt je daarover belasting moet betalen.

  2. En een keiharde prestatiecultuur/maatschappij in de hand werken? Slecht plan. Dat uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het resultaat oplevert wil nog niet per definitie zeggen dat wij de uitkomsten maar meteen moeten implementeren in ons systeem. Onderwijs draait namelijk niet enkel om het bestuderen en vergaren van kennis. Mijns inziens betekent naar school gaan bijvoorbeeld ook het leren om te gaan met anderen en je op sociaal vlak ontwikkelen. Om maar eens wat te noemen.

    Eigenlijk wat dejeroen ook al zegt: niet iedereen is gelijk en ieder kind/mens heeft de behoefte aan een andere benadering. In onze maatschappij wordt al genoeg gestandaardiseerd, laten we daar met het onderwijs zo lang dat kan zo ver mogelijk vandaan blijven. Ik zou eerder het tegenovergestelde willen bepleiten, ware het niet dat daar de komende jaren het geld niet voor zal zijn.

    Interessant filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

  3. Ik denk dat er wel ruimte is om het onderwijs heel anders aan te pakken. Je zou met taallessen bijna alles inmiddels digitaal kunnen doen en studenten via skype en facebook ook daadwerkelijk met kinderen uit andere landen kunnen laten spreken zodat ze direct het nut zien van talen. Ook veel andere vakken zijn volgens mij veel beter te geven via computers met goed uitgedachte programmas, video`s en voorbeelden. The Teaching Company neemt bijvoorbeeld colleges op en verkoopt deze, werkt prima. Of kijk wat http://www.ted.com doet. Ook supernuttig. Het integreren van media en onderwijs kan volgens mij de last van leraren enorm verlichten en het onderwijs voor kinderen veel leuker, spannender en beter maken. Zeker als je bij de ontwikkeling van deze programmas ook het bedrijfsleven betrekt om te kijken wat er in de praktijk gewenst wordt wat leerlingen en studenten kunnen.

    Maar goed, school is meer dan leren van lesstof alleen, het heeft heel essentiele sociale componenten die je niet met computers kunt vervangen. En ook moet je volgens mij niet willen bezuinigen op onderwijs. Onderwijs is zo essentieel voor het voortbestaan van je samenleven dat dit wat mij betreft bij verre de grootste gebruiker van belastinggeld is en mag blijven.

  4. Een school is geen kennisfabriek. Een school is een plek waar kinderen zich ontwikkelen. Zowel op het gebied van technologie als op het sociale vlak. Als je redeneert vanuit het oogpunt dat onderwijs de oplossing is voor de economie, dan kan ik het eens zijn met je gehele betoog. Alleen helaas is onderwijs veel meer, en die meerwaarde kun je niet meenemen in je systeem. Dat is jammer.

Laat een reactie achter