Drijvende stad van piepschuim

Share Button

De woningnood in de waterrijke Randstad rijst steeds meer de pan uit en gewetenloze makelaars en huisjesmelkers maken daar fors misbruik van. Zijn er niet slimme oplossingen te bedenken om daar wat aan te doen? Een drijvende stad in het IJmeer, bijvoorbeeld?

De TU Delft werkt al aan plannen voor een drijvende stad in het IJmeer.

De TU Delft werkt al aan plannen voor een drijvende stad in het IJmeer.

Woekerprijzen voor woonruimte in Amsterdam
De huizenprijzen en huren in de Randstad, vooral in Amsterdam, rijzen compleet de pan uit. Zelfs een klein kamertje van tien vierkante meter “doet” in hartje Amsterdam al gauw vijfhonderd euro. Een bedrag waar je in bijvoorbeeld Oost-Groningen een compleet huis voor kunt huren.

Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de rigide ruimtelijke-ordening regels in Nederland, waardoor de vele leegstaande kantoren niet tot woonruimte kunnen worden omgebouwd. Makelaars en andere dubieuze bemiddelaars maken hier behoorlijk misbruik van. Ook is het gezien de huurbescherming in Nederland en dichtgetimmerde huurmarkt niet erg aantrekkelijk om goedkope huizen voor lage inkomens te gaan bouwen.
We zijn hier eerder al ingegaan.

Tijd voor het kraken van het IJmeer
Kortom: op de overheid of het bedrijfsleven is niet te rekenen bij het oplossen van dit probleem. Het initiatief zal van de woningzoekenden zelf of creatieve out-of-the-box denkers moeten komen. De vraag: wat is er tegen om een drijvende stad te bouwen op het Markermeer? Het IJmeer zou ook kunnen maar is op dit moment al in het vizier van de ruimtelijke planners van de overheid, die hier dure eilanden op willen spuiten. Een project van de TU Delft ontwikkelt hiervoor een (veel slimmer) concept voor een drijvende stad (1).

Het kost niet erg veel geld om een drijvend huis te bouwen (tweedehands woonboten zijn al voor rond de tien- tot twintigduizend euro te koop). De hoogste kosten betalen bewoners voor de ligplaats. Als de huizen geheel zelfvoorzienend zijn qua energie, is er ook geen vaste ligplaats meer nodig, waarmee je dit probleem voorkomt.

Drijvend schip
Over drijvende pontons met daarop looppaden kunnen de bewoners zich door de drijvende stad verplaatsen. Ergens permanent aanliggen is verboden, maar als de stad permanent in beweging blijft heeft de overheid technisch gesproken geen poot om op te staan.  Bewoners reizen van en naar de stad door middel van een snelle catamaran, die ze naar een nabijgelegen trein, busstation of parkeerplaats brengt. Ook een uitstekende optie is dit te combineren met een klein, op het water landend eenpersoonsvliegtuigje.  Het elektrische model heeft een bereik van veertig kilometer. Voldoende voor een forens om tussen zijn watervilla en Amsterdam Centraal heen en weer te reizen.

Eindelijk lijkt ook de overheid wakker te wo0rden. Zo is er 1100 hectare Markermeer gereserveerd voor waterwoonprojecten(2).

Bronnen
1. TU Delft: Floating City
2. ‘Markermeer beschikbaar voor waterwonen’

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

4 reacties

  1. Hans schreef:

    Niet zo somber: de huizenprijzen dalen

  2. Somber? Dit is de realiteit! Er moet dringend iets gebeuren. En dan heb ik het voornamelijk over huurhuizen. Goed bedacht dit initiatief. Drijvende stad permanent in beweging houden? Grapje zeker ;) Ik neem aan dat er wel een akkoord komt met de overheid/ overlegd zal worden, zo niet dan zal de overheid gemakkelijk roet in het eten gooien, of haar beleid op alle mogelijke manieren proberen te veranderen om dat te verbieden.

  3. Elrandy schreef:

    Stukje bij beetje een voor een wat eilandjes(±11) ophogen en meanderende kavels indelen en inmeten. kleine haven met metaal smelt oventje op eigen aardgas centrale. Naderhand het natuurgebied onderhouden tussen de dorpjes. De fundering van de woonhuizen in een waterdichte bak, wel toegankelijk maken voor openbare toegang. Deze bak zal bij overstroming van de Zuiderzee moeten kunnen drijven. O,ja parkeren buiten de zône en verboden voor gemotoriseerd vervoer en zware industrie (natuurlijk als het leefgebied is geworden).  Steentjes bakken en traditioneel enkele woon wijkjes opzetten met hier en daar een blitse verankerde woontoren anex zonnewijzer. Niet meer dan 38% bebouwen i.v.m. milieu beschermingsgebied. Al met al kan men ook een uitbouw doen bij de Botlek en alvast de zeestroming aanpassen d.m.v. speciale zee pieren in Zeeland en bij ’s Gravenhage. Succes kids. Megaproject voor tientallen jaren…..(jaarlijks economisch ± rendabel maken)

    • antares schreef:

      Ha, alweer een schitterend voorbeeld, van hoe de vaak echt belangrijke artikelen van de hand van onze hoofdredacteur, ondergesneeuwd raakten in de stroom van de tijd der gebeurtenissen. Goed zo Elrandy, dit moeten de mensen vaker doen, vooral artikelen uit vakantie periodes komen er onterecht vaak ongelezen vanaf, maar de energie en nuttige kennis die er in is gestoken blijft. Mijn complimenten. :)

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger