Bestuur je eigen spionagebromvlieg. De Technische Universiteit Delft is erin geslaagd om de kleinste autopiloot voor microvliegtuigjes te ontwikkelen. Dat meldt de website van de universiteit.
Bromvliegrobot
Onderzoeker Bart Remes en zijn team van het Micro Aerial Vehicle Laboratory, dat onderdeel is van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft, hebben’s werelds kleinste open-source autopiloot ontwikkeld voor kleine onbemande vliegtuigjes. “Klein” is hier erg klein. Bij de afmetingen van deze vliegtuigjes moet je denken aan die van grote insecten, enkele centimeters.
Minder gewicht
Gewichtsbesparing is met vliegtuigen en zeker bij minidrones heel erg belangrijk. Het energieverbruik van een vliegtuig hangt rechtstreeks af van het gewicht. Een kleinere en lichtere autopiloot staat deze kleine vliegende robots toe om langer achter elkaar te vliegen. Ook kan er meer nuttige lading meegenomen worden. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan kleine camera’s. Dit maakt ze geschikter om te worden gebruikt in reddingsoperaties of natuurlijk spionageactiviteiten.
Technische details
’s Werelds kleinste autopiloot voor Micro Aerial Vehicles, zoals deze minivliegtuigjes officieel heten, wordt Lisa/S genoemd. De autopiloot, een klein printplaatje met elektronica, weegt 1,9 g, meer dan 30 g minder dan zijn voorganger. De autopiloot heeft afmetingen van 2 bij 2 cm.
Bart Remes, projectmanager van het Micro Aerial Vehicle Laboratory aan de TU Delft: “We hebben nieuwe software ontwikkeld, Superbitrf, die de autopiloot verbonden houdt met een grondstation en tegelijkertijd met een normale afstandsbediening.†Deze combinatie van functies maakte het mogelijk om de autopiloot veel kleiner te maken.
Open source
Het onderzoeksteam heeft er voor gekozen om Lisa/S open source te maken. Dit maakt het mogelijk voor gebruikers om het te testen en met suggesties te komen om de autopiloot te verbeteren. Door alle details online beschikbaar te maken worden MAVs ook makkelijk toegankelijk voor iedereen.
“Ons doel is om MAVs even populair te maken als pc’s of smartphones, aldus Remes. Boeren kunnen er enkele gebruiken om gewassen mee te inspecteren bijvoorbeeld. Onze droom is dat iedere brandweerman een MAV bij zich draagt in zijn borst zakje om te gebruiken voor inspecties van in elkaar gestorte of brandende gebouwen zodat hij niet naar binnen hoeft te gaan.â€
Meer informatie:
TU Delft onderzoekers bouwen de kleinste automatische piloot ter wereld, TU Delft nieuws (2013)
Software on the autopilot: open source autopilot paparazzi
Hardware: het printplaatje wordt verkocht door 1bitsquared.com vanaf januari 2014 voor $230
Onboard software paparazzi
Telemetry module superbitrf
En natuurlijk het leger om te zien waar de vijand zit, of de overheid om te zien of je niet stiekem geld verdiend als je in de steun zit.
Er komt er vast nog wel één die op zonnecellen werkt, en dan met camera en afstandsbediening op je mobiele telefoon. Zo kun je je kinderen dan in de speeltuin in de gaten houden en die gore pedofielen direct betrappen.
Mijn schoonzoon, heeft een klein vliegtuigje gekocht met daarin een kleine videocamera ingebouwd. die hij va de grond bestuurd en met de laptop de beelden vast legt. Dus eigenlijk ook een kleine drone. Ik heb hem wel aangeraden om niet met dat ding boven de vliegbasis leeuwarden te vliegen, daar de gevolgen daarvan nog wel eens uit de hand kan lopen. :-D  Klik op de link om een impressie te zien, dan het linkse video op You Tube. Dit is genomen boven de wielen bij leeuwarden. maw, het schept vele mogelijkheden en dus leuk speelgoed, maar mij te duur. Mvg Paul. http://www.luchtfotografieholland.nl/#StartpaginaÂ
Paul, ik wou dat je deze filmpjes een halfjaar geleden al hier had geplaatst. Niet alleen vind ik het bloed gaaf wat ik zag, maar dan had ik mijn project ook niet in de lappenmand gegooid. Ik heb zo’n lichtgewicht camera, die wou ik onder een ballon hangen. Het probleem dat ik had, was de stabiliteit van de camera, die onder de ballon meestal hevig bleef schommelen. Allerlei gyroscopische constructies bedacht, (zelfs wind aangedreven) maar ik wilde perse het onderste uit de kan halen, binnen mijn gestelde budget en eigenwijs gesteld, eigen improvisatie vermogen (trots). Toen ik het filmpje zag, begreep ik opeens waarom de opnamen zo stabiel waren. Jij spreekt van een vliegtuigje, maar volgens mij is dit een drone met drie of vier propellers. Die werken met weinig massa, maar als gevolg van hun snelheid, tevens als drie of vier gyroscopen, puur kinetische massa dus. Als ik één zo’n motortje uit een speelgoed helikopter sloop, met batterij, dan kan dit verder onbelaste motortje véél langer draaien dan met propeller. De snel draaiende massa, van het dan verticaal geplaatste lichtgewicht ankertje, volstaat waarschijnlijk. Een propeller aangedreven drone blijft altijd tijdgebonden, verbonden aan de capaciteit van een batterij, of de brandstof inhoud van een tankje. Een ballon heeft die beperking niet. Ook kan het motortje worden aangedreven door zonnecellen, kwestie van op het zuiden richten, en de gyroscopische werking houd ze daarop gericht. Waterstofgas kun je eenvoudig maken door kalium hydroxide, (wc ontstopper) te mengen met aluminium poeder, en dat voorzichtig in een glazen fles, doseren met water. Aluminiumpoeder kun je weer maken, door aluminiumfolie in een ouderwetse elektrische koffiemolen te doen. Even draaien en je hebt de ingrediënten voor een ballonvlucht. Ik denk dat dit wel gaat lukken, het is bij deze open hardware geworden, iedereen die dat wil veel knutselplezier gewenst. :) Â
Â
Note.
Â
Gebruik absoluut een kunststof gelaatsscherm, schort, en lange rubberen handschoenen. De reactie in de fles is zeer heftig, ga er niet boven staan en gebruik minimale hoeveelheden.
Ze zijn nu samen op vakantie, maar bij thuiskomst zal ik hem vragen of het goed is dat ik zijn @mail adres aan je doorstuurt. Dan kun je zelf met hem daar over praten. Want daar weet ik verder niet zoveel van. Mvg Paul.
Paul, ik wil mijn email adres verder met niemand delen, of technische informatie met wie dan ook delen via de mail. Het project is bovendien open hard ware, exclusief gepubliceerd op uitsluitend visionair.nl, en daarom een voor iedereen vrij te maken product. Datzelfde geldt voor de andere producten die ik hier beschreef, en nog beschrijven zal. Het is de enige manier om het gehate commerciële patentrecht op voor de mensheid, dienstbare producten te omzeilen. Wel bedankt voor jouw aanbod natuurlijk, maar de enkelingen die in mijn box mogen komen weten dit, ik zwijg ook over hun identiteiten. Verder zit ik er namelijk niet op te wachten, dat opnieuw hackers mijn computer kraken, of op bezoek van de één of andere religieuze gek bijvoorbeeld. Met mijn uitlatingen hier op dat gebied, kunnen namelijk dergelijke acties niet uitgesloten worden. Â