Aan de toch al indrukwekkende verzameling internetspionagetechnieken is nu een nieuwe methode toegevoegd. Haalt je toekomstige baas straks je Facebook profiel door de scanner?
Sociale netwerken zoals Facebook doen hun uiterste best om zoveel mogelijk gebruikers zo lang mogelijk vast te houden op hun netwerk. Met succes: veel weinig visionaire gebruikers komen nauwelijks buiten het serverpark van dit miljardenbedrijf. Facebook slaagt er klaarblijkelijk in waar Compuserve en andere liefhebbers van privé internet faalden. Nu blijkt er een nieuwe tool te zijn uitgevonden om gebruikers een “nog betere internetervaring aan te kunnen bieden”. Geheel belangeloos, dat spreekt.
De Grote Vijf
Psychologen zijn het er anno 2012 in grote lijnen over eens dat er vijf belangrijke persoonlijkheid dimensies bestaan die zich kort laten samenvatten in het acroniem OCEAN: Openness, Consciousness, Extraversion, Agreeableness en Neuroticism. Deze worden de Big Five, de Grote Vijf, genoemd.In het kort komen deze hierop neer.
Mensen met veel Openness (openheid) staan open voor nieuwe dingen. Ze zijn nieuwsgierig, denken abstracter en zijn doorgaans intelligenter dan gemiddeld. Visionairen scoren zeer hoop op Openness.
Mensen met veel Consciousness (gewetensvolheid) zijn plichtsgetrouw en gewetensvol. Ze hebben een sterke zelfbeheersing, zelfdiscipline en zijn daarom erg gewild op de arbeidsmarkt. Creativiteit is een zwak punt.
Mensen met veel Extraversion (extraversie) zijn naar buiten gericht, uitbundig en zoeken voortdurend prikkels en uitdagingen. Stilte en stilzitten ervaren ze als een enorme straf.
Mensen met veel Agreeableness (inschikkelijkheid) staan veel klaar voor anderen en zijn vriendelijk. Kortom: de ideale buren of vrienden.
Mensen met veel Neuroticism(neuroticisme) hebben de neiging zich over veel op te winden. Voor bepaalde technische beroepen, waarbij zorgvuldigheid een pre is, is dit erg nuttig. Ook zijn het harde werkers. Ze zijn oververtegenwoordigd onder liefhebbers van samenzweringstheorieën, de Pinkstergemeente en de Partij voor de Dieren. Ondertussen zijn er al meerdere persoonlijkheidsvragenlijsten ontwikkeld om de scores van gebruikers op enkele of alle Big Five dimensies te meten.
Persoonlijkheid blijkt uit Facebookgedrag
Shuotian Bai van de Graduate University of Chinese Academy of Sciences in Beijing en enkele collega’s stellen in een artikel dat ze een online versie van een test hebben ontwikkeld, die de persoonlijkheidstrekken van een individu kan bepalen aan de hand van diens gedrag op een sociaal netwerksite als Facebook of de steeds populairder wordende Chinese concurrent Renren. Het onderzoek werd op dit laatste netwerk uitgevoerd.
Hun methode is relatief eenvoudig. Tweehonderd Chinese studenten met Renren accounts werd gevraagd om online een standaard persoonlijkheidstest die de Big Five meet, de Big Five Inventory, ontwikkeld aan de University of California, Berkeley gedurende de jaren negentig.
Tegelijkertijd onderzocht het team de Renren pagina’s van elke student, stelde leeftijd en geslacht vast en verschillende aspecten van hun online gedrag, zoals het aantal blogposts, of hieruit boosheid, humor of verrassing bleek enzovoort. Uiteindelijk werden hier statistische analyses op losgelaten om correlaties te vinden tussen de uitkomsten van de persoonlijkheidstests en het online gedrag.
Veel statusupdates: grote openheid
Naar bleek, aldus de onderzoekers, zijn verschillende vormen van online gedrag goede indicatoren van persoonlijkheidstype. Gewetensvolle mensen blijken vaak om hulp te vragen zoals lokatie of e-mailadres. Vriendelijke mensen communiceren veel, ook als er niet naar ze geluisterd wordt. Extroverten hebben veel vrienden en gebruiken vaker emoticons; veel statusupdates plaatsen (en veel gebruik van sociale netwerksites) komt vaak voor bij mensen met een grote openheid en een maat voor neuroticisme is de mate waarin blogposts boze reacties uitlokken.
Gebaseerd op deze correlaties stellen deze mensen dat ze automatisch het persoonlijkheidstype kunnen voorspellen louter en alleen door op de netwerkstatistieken te letten. Dit kan erg nuttig zijn voor sociale netwerksites. Zo kunnen ze advertenties voor heftige dansfeesten beter vertonen als iemand veel smilies gebruikt en de supervoordelige 9/11 samenzwerings-dvd setjes uit de kast trekken als de gebruiker veel scheldkanonnades op zijn profiel krijgt gepost.
Gevaren
Of, een meer sinistere mogelijkheid, dat marketingstrategieën precies worden toegespitst op de zwakke punten van de gebruiker. Zo bleken leden van een Amerikaanse zelfhulpgroep voor dikkerds plotseling bedolven te worden onder reclameuitingen van chocoladefabrikanten. Naar bleek, was het adressenbestand verkocht. Bedrijven als Google en Facebook verdienen hier hun geld mee. Reken dus maar dat dit in de toekomst een hot issue gaat worden. Een verzekeringsagent zal bijvoorbeeld heel graag een uitdraai met neuroten willen hebben, een opdringerige verkoper van dure prullaria een lijst met vriendelijke mensen.
Toch zijn er de nodige vragen over de uitkomsten. Mogelijk verschillen de antwoord op online afgenomen psychologietesten met die van op papier afgenomen exemplaren. Ook zijn er mogelijk verschillen tussen online en offline gedrag – online durven mensen vaak veel meer dan in de echte wereld – en kunnen er culturele verschillen zijn. Shuotian en zijn medeauteurs willen dat in de toekomst onderzoeken.
Kortom: gouden tijden voor handige dataminers. En reden tot zorg voor privacybeschermers. Kortom: misschien is een beetje neuroticisme in dit geval heel handig…
Zolang gebruikers niet gedwongen worden bepaalde handelingen te verrichten en je zelf kan aangeven wat je deelt met anderen zie ik geen probleem in deze marketingmethodiek gebaseerd op analyse van de individuele gebruiker.
Sterker nog, dankzij op de man toegespitste reclame worden er in de toekomst wel een hoop bomen niet gekapt, omdat papier reclame minder doeltreffend blijkt te zijn. Dat zou toch een mooi stukje vooruitgang zijn.
Daarbij komt nog de filosofische questie, want is het niet zo dat je omgeving een weerspiegeling van je ziel vormt? Dat dit digitaal tot uiting komt is logisch, want de digitale wereld werkt een stuk efficienter dan onze belevingswereld. Een computerprogramma dat op basis van een grote databank vol statistieken aan de hand van bepaalde algoritmen voorspellingen doet, kan dat nu eenmaal veel sneller dan de mens, die als kind op weg naar volwassenheid onder allerlei indrukken en invloeden pas op latere leeftijd met vele vooroordelen eventueel hetzelfde effect kan bereiken.
En wat als er een inschattingsfout wordt gemaakt? Of de kennis over je persoonlijkheid wordt misbruikt om je op kwalijke manier te manipuleren? Dingen om goed over na te denken vind ik.
Facebook manipuleert je wel degelijk, bepaalde handelingen te verrichten waar je geen behoefte aan hebt, of dat nou wel of niet rechtstreeks via hun plaatsvindt. Buiten het onnodig behoeften bij mensen kweken, door specifiek doelgerichte reclame op het individu te gaan spuien, worden de namen van bepaalde contacten ook gebruikt om je te manipuleren. Krijg je contact met mensen die door hun gedrag de confrontatie met anderen vaak aangaan, i.d.v.v. conflicten, dan zijn de rapen helemaal zuur. Veel faceboek contacten gaan over in privecontacten. Van privecontacten die de pest op je in krijgen, weet je vaak niet wat ze kunnen doen. Zo werd ik lastig gevallen door iemand die zich voorgaf, als de enige kennis die ik had op faceboek. Aan mijn profiel op faceboek mankeerde nogal wat, wat juist ook mijn bedoeling was. Zie eens wat (…..) voor een mooie foto van jou geplaatst heeft op jouw profiel, enz, enz, enz. Er was helemaal geen foto van mij aan hem gestuurd, dus kon hij die ook niet op mijn profiel plaatsen… Dit soort opmerkingen bleef onafgebroken mijn deel. Toen ik éénmalig zo’n bericht aanklikte, kreeg ik het verzoek mijn inlogcodes in te vullen op een venster, mooi niet dus. later kreeg ik bericht, dat een nieuwe persoon mij aan zijn vrienden op facebook wilde toevoegen. Zodra ik facebook opende, vond ik een lijst met tientallen berichten aan mij, zogenaamd verzonden door mijn eerste contact. Mijn eerste contact had deze berichten niet verzonden, zo was zijn commentaar. Nee, misschien niet, maar hij heeft veel vijanden, en die kreeg ik erbij.Â
Volgens mij is de oplossing jezelf zoveel mogelijk ontdoen van reclame. Hieronder een al eerder geposte reactie die hier wellicht bij kan helpen.Â
Folders en Huis aan Huisbladen kun je weren via Nee Nee stickers die je gratis bij gemeentehuis moet kunnen afhalen. Op http://www.neeneestickers.nl/neesticker-bestellen.html verkopen ze ze ook en kun je ook direct stickers kopen om verkopers en collectanten buiten de deur houden.
Voor vervelende telefoon mensen kun je je aanmelden bij het bel me niet register, meer info op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/bel-me-niet-register-voor-telemarketing
TV kan gewoon weg, je kunt alles tegenwoordig prima downloaden http://www.utorrent.com/intl/nl/ of op dvd etc kopen. Daarbij is met sites als  http://topdocumentaryfilms.com/,  http://www.ted.com/ en http://www.khanacademy.org er inmiddels zoveel interessante informatie beschikbaar, daarbij verbleken zelfs animal channel, discovery en National geographic channel. Maar dit alles zonder reclame.Â
Radio hetzelfde, je hebt gratis muziekstations zoals bijv. http://www.jango.com waarbij je de leukste muziek inclusief nieuwe artiesten te horen krijgt in je eigen smaak zonder reclame, nieuws of DJ`s. Heerlijk.
Op internet kun je inmiddels ook goed reclamevrij surfen, zie http://zaplog.nl/zaplog/article/veilig_onvolgbaar_en_advertentie_vrij_surfen_met_ghostery_en_abp voor wat handige tips.Â
Uiteraard moet je als nieuwssite een ander model erbij verzinnen om geld te verdienen. Op mijn permacultuur website werk ik met een vrijwillig donatie systeem en dat levert in ieder geval de kosten van de site op.Â
Volgens mij blijft dan alleen de publieke ruimte over die inmiddels helemaal overwoekerd is met schreeuwerige reclames op de meest bizarre plaatsen. Wellicht dat een zwarte spuitbus en wat ongehoorzame burgers hier een eind aan kunnen maken?  Â
En als die mensen in de marketing dan eens wat nuttigs zouden doen zoals de straat schoon houden en eetbare lokale tuinen aanleggen… Wat zou de wereld er anders uitzien als we onze aandacht op zinnigere zaken zouden focussen. Â
Ook zonder reclame kan Facebook nog steeds veel te veel uit je profiel opmaken, Douwe.
Ja dat is zeker waar, maar met mijn abp wordt alle reclame op facebook iig geblockt. Maar goed verder vrees ik idd dat Mark Zuckerburg redelijk gelijk had dat The Age of Privacy is Over… Ik vrees dat hij hier redelijk gelijk in heeft gekregen/gaat krijgen.Â
Â
“the age of privacy is over”
Dat zullen we nog wel eens zien, Zuckerberg.
“Folders en Huis aan Huisbladen kun je weren via Nee Nee stickers die je gratis bij gemeentehuis moet kunnen afhalen.”
Â
Het scheelt wel, maar vaak krijgen die bezorgers instructies van hun baas dat ze de rommel gewoon in elke brievenbus moeten gooien, ongeacht stickers. Ik heb dat zelf meegemaakt, informatie uit eerste hand (reclame voor ontharing!).
Ik vind ook vaak reclametroep verstopt in huis-aan-huis gemeentekrantjes dus mijn nee-ja sticker werkt nauwelijks.Â
Maar goeie tips Douwe ;)
Ik heb facebook, maar ik vraag me soms wel af of ik er niet vanaf moet. Al gebruik ik het slechts als manier waarop oude bekenden me kunnen vinden. Ik gebruik facebook niet actief, dus veel analyse zullen ze niet op mij kunnen loslaten.
Ook vind ik de conclusie van psychologen dat extraverten betere werknemers zijn nogal kort door de bocht. Het is in de mode. Elke vacature die je ziet staan er van die termen in als teamplayer, open persoonlijkheid, aanpakken. Een ijverige doener die misschien iets te snel doet voordat die denkt word meer gewaardeerd dan een persoon die een weloverwogen beslissing maakt.
Ik ben redelijk introvert. En zeer behoudend en gereserveerd met beslissingen nemen. Ik observeer graag voordat ik me meng in een discussie. Ik vind dat goede eigenschappen. Ik neem liever een weloverwogen beslissing. In sollicitaties doe ik me dan ook vaak anders voor dan ik ben. Ik vertel gewoon wat ze willen horen.
Laatst heb ik een TED.com video gezien van iemand die een lans breekt voor introverte mensen. Daar wil ik me graag bij aansluiten. Het is belangrijk een grote diversiteit aan persoonlijkheden en karaters te hebben in de samenleving. Zodat problemen op meerdere manieren benadert kunnen worden. http://youtu.be/c0KYU2j0TM4
Gerben, dan zal dit artikel je zeker aanspreken.
Dat was een super artikel Germen. Waar haal je zoiets eigenlijk vandaan?
Facebook is vrijwel gratis. Dat ze iets mee kunnen doen, wat je op facebook doet, is het addertje onder het gras.
“Facebook is vrijwel gratis. Dat ze iets mee kunnen doen, wat je op facebook doet, is het addertje onder het gras.”
Dat is waar. Het lijkt dat het niets kost, maar je betaalt wel degelijk met iets: het opgeven van je privacy. Veel mensen staan daar volgens mij niet bij stil en beseffen niet dat in ogen van Facebook gewoon een product zijn.
Je zou voor de grap eens de algemene voorwaarden doorlezen die accepteert als jij je aanmeld. Daar word je volgens mij niet vrolijk van als jij je realiseert wat erin staat.
Facebook = spynet. Waarom is Facebook zo groot geworden? Met dank aan de media het moest en zou groot worden, het werd (wordt) je strot ingeduwd net als Twitter. Er waren al langer gelijkwaardige of beter sites als Facebook en Twitter.
Tevens; Als je sites bezoekt die Facebook, Youtube, Twitter, Google plugins gebruiken wordt iedere keer dat jij zo een site bezoekt jou ip gelinkt met Facebook, zo weten zij dat jij die en die site bezoekt. Je kan dit met Peerblock blocken (kant en klare lijsten en/of eigen lijsten die je ip’s laten blocken (let op alleen IPv4). Peerblock is ook aan te raden om andere instanties te blocken, er wordt nogal veel meegekeken vooral als je op bittorrent zit.
http://www.peerblock.com/
Lijsten voor Peerblock: http://www.iblocklist.com/
ik heb geen facebook heb ik nu wel een persoonlijkheid?
Leuke vraag Gert-Jan,
ik hoorde laatst op radio 1 midden in de nacht bij Casa Luna eens een filosoof die ook die vraag stelde, maar dan zo: “Besta je nog wel als je niet op Google te vinden bent?”
Ik vind het een leuke vraag, omdat je gewoon ziet dat steeds meer mensen en dan vooral de jongeren in de westerse wereld zich steeds meer aan het virtualiseren zijn, steeds meer tijd en aandacht steken aan hun virtuele ‘ik’. Dat kan m.i. op verschillende manieren evolueren, want de contacten ‘globaliseren’ dan weliswaar, maar toch zullen de westerse jongeren denk ik vooral elkaar op blijven zoeken, in plaats van dat er een algehele globalisering plaatsvindt, één grote smeltkroes waardoor vooroordelen, racisme, etc. tot het verleden zullen behoren.
Ik denk namelijk dat dat eerder een zwak punt is van Facebook, het is erg gericht op het ego, voor het extraverte spectrum van de maatschappij, of zou het inderdaad een spynet zijn? Een wellicht logisch gevolg van een kapitalistische vrijstaat?