Biddende taxichauffeur. Hij had geen gebedskleedje bij zich.

Waarom pakt de nadruk op uiterlijkheden bij veel gelovigen zo slecht uit?

Openlijk en met veel misbaar bidden. Op pelgrimstocht gaan en selfies maken bij de Kaäba.  Sommige gelovigen steken hun geloof niet onder stoelen of banken. Tegelijkertijd zijn dit nu net de mensen die het meeste moorden, verkrachten en stelen. Hoe is dat te verklaren?

Een mens heeft maar een beperkte capaciteit om goed te doen. Als je geloof jou verplicht om andere mensen te helpen, zal je daar je energie op richten. Als je geloof je verplicht om andere mensen te helpen, maar ook om vijf keer per dag rond je auto te hinkelen ter ere van Quetzalcoatl, elke week een schaap te offeren aan Quetzalcoatl en met Chinese stokjes te eten, waarbij je om de tien seconden Quetzalcoatl luid aanroept, zal je domweg minder tijd en energie hebben om andere mensen te helpen. Domweg omdat je de hele dag in de weer bent om je god Quetzalcoatl te plezieren.

Biddende taxichauffeur. Hij had geen gebedskleedje bij zich.
Biddende islamitische taxichauffeur. Hij had waarschijnlijk geen gebedskleedje bij zich. – Wikiislam

In de tijd van Jezus leefden er een uitermate irritant slag joden in Palestina, de Farizeeën. Zij zijn in feite de grondleggers van wat we nu kennen als het talmoedische jodendom. Zij baden altijd met veel misbaar op straat zodat de hele wijk kon meegenieten. Alleen deden ze ongeveer alles wat ze konden om er beter van te worden, zolang het maar volgens de wet was. Om deze reden duidde Jezus dit soort mensen aan als “gewitte graven“: mooi van buiten, verrot van binnen.

Verder is het probleem, dat aan bidden onevenredig veel waarde wordt gehecht. Bidden is een middel, namelijk om je geloof in stand te houden en je relatie met je godheid in stand te houden/te verbeteren; niet een doel op zich. Plichtsgebeden, zoals in het soennisme erg belangrijk zijn, geven gelovigen al snel een goed gevoel. Ze voelen dan minder de noodzaak om goede werken te verrichten. Dat geldt ook voor de pelgrimstocht naar Mekka, de hajj. Veel Indonesische aannemers drukten na de tsunami-ramp in Atjeh geld achterover en gingen van dit hulpgeld naar Mekka op hajj. De zegening die de hajj oplevert – al je zonden voor de hajj worden vergeven – is namelijk groter dan de straf voor het achteroverdrukken.

Verder wordt in de soennitische ethiek niet bidden soms op één lijn gesteld met ernstige misdrijven zoals moord. Waar volgens het soennisme en sji’isme moord in bepaalde gevallen geoorloofd is – de moord op een vijand van de islam of op een ex-moslim bijvoorbeeld – is het niet verrichten van het plichtsgebed voor strengere soennieten zoals IS en eerder bijvoorbeeld het Ottomaanse Rijk in strengere tijden, al reden om een moslim tot ongelovige te verklaren en de doodstraf op te leggen. Kortom: een moordenaar komt er vaak beter van af dan iemand die niet bidt.

Het gevolg is dat de ethiek van deze gelovigen nogal idiosyncratisch is en dat de maatschappijen die ze vormen behoorlijk disfunctioneel is.

11 gedachten over “Waarom pakt de nadruk op uiterlijkheden bij veel gelovigen zo slecht uit?”

  1. Leuk onderwerp. Rituelen. In mijn ogen geef je dan jezelf weg. Elk mens leeft graag op een vast patroon, omdat het biologisch afgesteld is.(bioritme)Dag en nacht enz. Machthebbers/systemen hebben daar misbruik van gemaakt. Het gebeurt dus niet alleen bij geloven.
    Mensen moeten het grotere plaatje kunnen zien. We zijn/worden allemaal overgenomen. En dit is heel gevaarlijk, want hierdoor vernietigen we onszelf.
    Zoals ik al eerder zei: het systeem(element oerijzer/technologie) waarin wij nu leven neemt het element hout(al het levende) over. Door natuurwetten te kopiëren. Notabene staat dit verhaal in de heilige boeken/mythologie/oude culturen beschreven. Je moet het kunnen verplaatsen naar huidig tijd.
    Momenteel waait het harder dan ooit. Deze wind staat voor de donkere zwarte madonna, lilith enz.(Maxima in zwart bij paus) De natuur pikt nl. deze overname niet en zal alles wegvagen. Trekt zich altijd weer vanzelf in balans.
    De vraag is: in hoeverre heeft de mens dit zelf veroorzaakt. Zitten hier hoogpriesters(geloven/vrijmetselarij/vorsten/bloedlijnen) achter(alle kennis bezitten/satellieten etc.)? Of is het toch een wederkerend natuurlijk kosmos verschijnsel(planeet x)? Denk bv. aan piramides. Die bestaan al eeuwenlang en overal. Wie waren die mensen/entiteiten? Zolang wij hier geen duidelijk/eerlijk antwoordt op krijgen, weten we niet wat er gaande is of waar we precies vandaan komen. En zullen we dingen blijven doen, die we beter niet kunnen doen.
    Ik heb momenteel een sterke behoefte aan een huis(“kerk”) waar alle mensen te samen kunnen komen zonder rituelen, goden aanbidding, geld en machtsstructuren etc. beetje zoals op een spontane verjaardag/bijeenkomst, je neemt wat te eten mee, iedereen gelijk, waar het gezellig is. Of een ander voorbeeld. Veel jongeren organiseren bijeenkomsten/feesten buiten het systeem om. Een fenomeen wat steeds vaker voor gaat komen. Vrijheid en gelijkheid. Elkaar respecteren en toch jezelf kunnen zijn en er samen iets leuks van maken. Zoiets kost bijna niets en geeft je een heel fijn gelukkig gevoel. Deze vorm van welzijn is in het systeem niet mogelijk. Dat zegt dus iets over de huidige stand van zaken.(zware onderdrukking van de gewone mens)

  2. Laat maar iedereen voor zichzelf bepalen en voelen hoe hij of zij zijn contact met god wil onderhouden. Iedereen voelt met zijn eigen hart.. Ik lees hier alleen maar kort door de bocht verstand.

    1. Interessante reactie. Bent u van mening dat we dus voelen, en daarom geloven in een door onszelf gekozen religie? Verklaard u eens waarom een overgroot meredeel van de religies worden overgenomen vanuit het ouderlijk huis? Waarom de religie ook geografisch afhankelijk is?

  3. Geloof is uiteindelijk altijd een vorm van hersenspoeling. Het is een soort stuk parasitaire software die je op iemand zijn harde schijf zet. En precies zoals je zegt als dat geloof allerlei tijdrovende rituelen kent dan kan de persoon die niet besteden aan het verbeteren van zijn eigen leven en dat van de mensen om hem heen.

    Hoe minder geloof, hoe opener de geest en hoe meer tijd mensen overhouden zelf na te denken over zaken en hun tijd te steken in zaken die het voortbestaan van hunzelf en dat van de mensen om hun heen gemakkelijker en beter maakt.

  4. Ik heb niks tegen geloven, zolang je dit niet gebruikt als groepsaanduiding in het geloofsinstituut. Wij versus zij. Ik mag dus geen hosti halen, want ik heb geen communie gedaan. Dus word ik uitgesloten. Ik mag in de kerk komen, maar je mag niet meedoen.
    Heb je het over het systeem, dan word je buitengesloten als je geen betaald werk verricht. Heb je geen geld dan kun je niet meer naar de zorg of een pc aanschaffen om dingen te regelen(wordt steeds moeilijker) Als je arm bent, dan kun je geen andere mensen in je huis opnemen om er voor te zorgen, omdat dat juist extra geld kost.(belasting) Dus worden er mensen buitengesloten. Mensen worden drop-outs. Ook als ze het niet zelf veroorzaken.
    Om dit tegen te gaan moet je als mens gaan verenigen, zonder dat er een labeltje op je staat. We moeten elkaar dus weer als gelijke gaan zien. Het beleid moet zich gaan aanpassen aan de omstandigheden. De natuurlijke invulling van een leven/mens. De basis van leven is een dak boven je hoofd.(geborgenheid) Dit kan al vaak niet meer uitgevoerd worden onder bepaalde omstandigheden door te strak beleid.

  5. geloof = gericht op god
    Religie = mens gericht

    De Farizeeërs verschuilen zich thans achter denominaties. De moralisten van de Christen Unie en SGP zijn de Farizeeërs van weleer. Maar pas op; veganisten, Feministen, anarchisten zijn ook Farizeeërs.

Laat een reactie achter