Het Energy Recovery Wheel slaat de schokenergie op en geeft deze terug als voortbeweging.

Energy Return Wheel, opvolger voor het wiel?

Zelfs één van de oudste uitvindingen ter wereld blijkt verbeterd te kunnen worden. Maak kennis met het Energy Return Wheel of ERW.

Het Energy Recovery Wheel slaat de schokenergie op en geeft deze terug als voortbeweging.
Het Energy Recovery Wheel slaat de schokenergie op en geeft deze terug als voortbeweging. Bron/copyright ERW

Schokvrij rijden kost energie

Het traditionele wiel met luchtvering werkt vrij aardig om schokken op te vangen. Er is alleen één nadeel. Luchtvering werkt door lucht samen te drukken. Die wordt heet, waarna deze hitte af wordt gegeven aan de omgeving. De energie die voortdurend wordt geabsorbeerd door het wiel, eindigt als afvalwarmte, waar je weinig aan hebt. Dat moet slimmer kunnen, dachten een aantal uitvinders.

Voortbeweging in plaats van warmte

En inderdaad. Hun Energy Return Wheel kan een flink deel van de schokenergie terugwinnen. Het verschil met een ‘normaal’ wiel is dat in het ERW een tweede wiel zit. Dit is met vacuüm veren verbonden met het buitenste wiel. Als door schokken of stoten het buitenste wiel draait ten opzichte van het binnenste wiel, slaan de veren energie op. Die energie komt vervolgens weer vrij als bewegingsenergie, als de veren geleidelijk ontspannen. Dit is dus een voorbeeld van het principe van vermenigvuldiging uit SIT.

Een tiende minder olieverbruik

Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond. Samen zijn deze goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een energiebesparing tot 20-30%, wanneer de luchtweerstand buiten beschouwing wordt gelaten. .
Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de tien procent zou dalen. Elektrische voertuigen springen efficiënter met energie om  dan benzine- en dieselmotoren. Toch zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.

Update: wiel erg duur, maar techniek is veelbelovend

Anno 2021 bleef de doorbraak op de markt uit. Vermoedelijk heeft dat te maken met de zeer hoge prijzen per wiel, rond de 2000 dollar per set. Dat is jammer. Op zich is dit een mooie techniek om het energieverbruik belangrijk te verminderen. Door deze prijzen is alleen de toepassing in niches interessant.

Bron:
Britek Energy Return Wheel

9 reacties op “Energy Return Wheel, opvolger voor het wiel?”

  1. Prachtig ontwerp en zo eenvoudig dat het op ieder voertuig met conventionele banden geplaatst kan worden. Ik heb jaren gezwoegd achter de computer met correldraw, om een systeem op tekening te krijgen dat hetzelfde doet. Het resultaat ligt al vanaf 2008 of 9 bij een fabrikant voor fietsen in Heerenveen. Veel te duur en ingewikkeld, gaan ze gewoon niet aan beginnen. Als ik dit ontwerp hier zie denk ik, petje af voor de mensen die dit ontworpen hebben.

  2. Een derde minder olieverbruik
    Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond, samen goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een brandstofbesparing tot 37%.
    Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de dertig procent zou dalen. Hoewel elektrische voertuigen efficiënter met energie omspringen dan benzine- en dieselmotoren, zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.

    Ik zou die alinea toch nog eens goed doorlezen, hij klopt namelijk niet. ;)

Laat een reactie achter