Zelfs één van de oudste uitvindingen ter wereld blijkt verbeterd te kunnen worden. Maak kennis met het Energy Return Wheel of ERW.
Schokvrij rijden kost energie
Het traditionele wiel met luchtvering werkt vrij aardig om schokken op te vangen. Er is alleen één nadeel. Luchtvering werkt door lucht samen te drukken. Die wordt heet, waarna deze hitte af wordt gegeven aan de omgeving. De energie die voortdurend wordt geabsorbeerd door het wiel, eindigt als afvalwarmte, waar je weinig aan hebt. Dat moet slimmer kunnen, dachten een aantal uitvinders.
Voortbeweging in plaats van warmte
En inderdaad. Hun Energy Return Wheel kan een flink deel van de schokenergie terugwinnen. Het verschil met een ‘normaal’ wiel is dat in het ERW een tweede wiel zit. Dit is met vacuüm veren verbonden met het buitenste wiel. Als door schokken of stoten het buitenste wiel draait ten opzichte van het binnenste wiel, slaan de veren energie op. Die energie komt vervolgens weer vrij als bewegingsenergie, als de veren geleidelijk ontspannen. Dit is dus een voorbeeld van het principe van vermenigvuldiging uit SIT.
Een tiende minder olieverbruik
Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond. Samen zijn deze goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een energiebesparing tot 20-30%, wanneer de luchtweerstand buiten beschouwing wordt gelaten. .
Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de tien procent zou dalen. Elektrische voertuigen springen efficiënter met energie om dan benzine- en dieselmotoren. Toch zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.
Update: wiel erg duur, maar techniek is veelbelovend
Anno 2021 bleef de doorbraak op de markt uit. Vermoedelijk heeft dat te maken met de zeer hoge prijzen per wiel, rond de 2000 dollar per set. Dat is jammer. Op zich is dit een mooie techniek om het energieverbruik belangrijk te verminderen. Door deze prijzen is alleen de toepassing in niches interessant.
Innovatieve uitvinding maar betwijfel of het ooit de band zal vervangen?
Denk dat het kostenplaatje te hoog is en dat het systeem slijt gevoelig is?
http://www.youtube.com/watch?v=4jYcX_D09ig
deze vind ik toch iets veiliger ogen!
Voor een hogee wrijvingscoefficient tussen wiel en weg het voorkomen van schade aan de weg weg zal toch een loopvlak van een rubberachtig materiaal nodig zijn.
Rubber in combinatie met silica blijkt veel slijtvaster te zijn;
http://www.utwente.nl/organisatie/stories/autobanden-van-de-toekomst
Prachtig ontwerp en zo eenvoudig dat het op ieder voertuig met conventionele banden geplaatst kan worden. Ik heb jaren gezwoegd achter de computer met correldraw, om een systeem op tekening te krijgen dat hetzelfde doet. Het resultaat ligt al vanaf 2008 of 9 bij een fabrikant voor fietsen in Heerenveen. Veel te duur en ingewikkeld, gaan ze gewoon niet aan beginnen. Als ik dit ontwerp hier zie denk ik, petje af voor de mensen die dit ontworpen hebben.
interesant concept, alleen jammer dat het hele filmpje computergraphics is, waardoor de haalbare realieit een beeetje een zeepbel blijft.
Een derde minder olieverbruik
Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond, samen goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een brandstofbesparing tot 37%.
Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de dertig procent zou dalen. Hoewel elektrische voertuigen efficiënter met energie omspringen dan benzine- en dieselmotoren, zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.
Ik zou die alinea toch nog eens goed doorlezen, hij klopt namelijk niet. ;)
Wauw super idee .kan een groot succes worden.
Voor motor zou het ook heel goed zijn.
oke heel fijn voor je bernard van doorn is gay