Mijlpaal: eerste land meer dan 90% op zonne-energie

Share Button

De eilandengroep Tokelau, die bestuurd wordt door Nieuw Zeeland als autonoom landsdeel, is het eerste ‘land’ dat volledig over is geschakeld op zonne-energie. Waarnemers verwachten dat andere landen nu snel zullen volgen, nu de prijzen voor zonnepanelen in hoog tempo blijven dalen.

Tokelau is het eerste land ter wereld dat vaarwel zegt tegen fossiel. Tijd voor een feestje dus.

Tokelau is het eerste land ter wereld dat vaarwel zegt tegen fossiel. Tijd voor een feestje dus.

Tot nu toe was de elektriciteit op Tokelau, een paradijselijke groep van drie atollen in de Stille Zuidzee,  afkomstig van dieselgeneratoren. Deze waren lawaaiig, vervuilend en -het ergste voor het straatarme Tokelau- uitermate duur in verbruik. Zo gaf de bevolking van Tokelau, 1500 mensen, per jaar rond de 600.000 euro uit aan brandstof voor de generatoren. Al gauw een fiks deel van het jaarinkomen dus voor de bevolking, die moet rondkomen van rond de duizend euro per hoofd van de bevolking. Nu moet er wel bij vermeld worden dat de bevolking van Tokelau vrijwel geheel zelfvoorzienend is en weinig gebruik maakt van geld. Het project kostte in totaal 7 miljoen Nieuwzeelandse dollar (plm 4,5 miljoen euro per 7 november 2012)

Volgens projectleider Bassett-Smith, van  de Nieuw Zeelandse firma PowerSmart Solar, zal de verandering Tokelau in staat stellen geld te besteden aan sociale voorzieningen in plaats van aan brandstof.

De problemen van Tokelau met elektriciteitsopwekking zijn niet uniek. Alle eilandnaties daar kampen met het probleem van dure elektriciteit door de  zeer hoge transportkosten – de Stille Zuidzee beslaat bijna de helft van de oppervlakte van de aarde. Om deze reden is voor veel eilandnaties elektriciteit voor de gehele bevolking een vaak onbereikbare, en in ieder geval dure droom. De Nieuw Zeelandse minister van Buitenlandse Zaken, Murray McCully,  werkt samen om ook andere eilandnaties zoals Tonga en de Cook Eilanden om duurzame energiebronnen te ontwikkelen. Hij verwacht dat het voorspoedige verloop van het project – binnen de gestelde termijn en binnen het budget – ook andere Pacifische eilandstaten over de streep zal trekken.

De rest van de elektriciteit wordt overigens opgewekt met kokosnootolie. Wel rijden de motorvoertuigen nog op fossiele brandstof.

Bron
BBC (2012)

 

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

9 reacties

  1. Dave schreef:

    Dit is goed nieuws in donkere tijden.. Leuke plek ook om naar te emigreren.

  2. Tui schreef:

    Zonnig nieuws :). Is dat 4,5 miljoen euro op krediet?

  3. Jasper schreef:

    http://www.scientias.nl/wetenschappers-maken-benzine-uit-lucht/74455
     
    Nog enkele zonnecollectoren erbij en mogelijk wat windturbines en er is ook energie voor de auto’s en generators op momenten dat er geen zon of wind is

  4. Flow schreef:

    Wat helaas niet in het nieuws artikel vermeld wordt is hoe wordt deze energie dan opgeslagen? Gebruiken ze hiervoor een boel accu’s of een hele speciale soort accu’s? Of laten ze een watertoren vollopen? ’s Avonds weer leeg laten lopen door een turbine?

    Zonnepanelen kennen we inmiddels wel, maar voor echte autarkie zal er ook een manier van bufferen van de energie moeten zijn.

    Nu mag ik aan nemen dat bij een project wat 4,5 mln euro gekost heeft dat er hier ook goed voor gezorgd is. Maar ik ben nieuwsgierig en wil graag weten of dit iets is wat ik zelf ook zou kunnen toepassen.

    Op mijn camper komt er volgend jaar een zonnepaneel. De accu is hiervoor ook toereikend.

    Maar wanneer ik zoiets op mijn huis wil hebben dan, wordt het kosten plaatje ineens een drempel, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

    • Jasper schreef:

      Vandaar ook mijn link naar het artikel waarin benzine gemaakt kan worden uit de koolstof en waterstof uit de lucht. Als deze conversie een redelijk rendement heeft dan wordt het een prachtige manier om de energie te bufferen. Er staan vast voldoende generators ;)
      Nu zal het bufferen via accubatterijen gaan. Echte andere alternatieven zijn er niet. Er is wel een stuwmeer in Engeland om te bufferen maar ik veracht dat dat daar niet kan (zowel geologisch als financieel)

      • Flow schreef:

        Ik denk echter dat de benzine die zo gemaakt wordt veel te duur wordt om bruikbaar te zijn. Als ik een keus heb dan zou ik eerder liever waterstof maken via elektrolyse en dan een brandstofcel nemen om het weer om te zetten naar elektriciteit. Benzine vind ik geen schone brandstof en dus niet wenselijk ook al kan het uit de lucht gemaakt worden.

        Voordat we echt offtopic gaan hier nog een link dat het mogelijk is om zo te leven (kost wel wat):
        Zonnepanelen -> elektrolyse van water -> waterstof -> lage druk opslag in tanks -> brandstofcel -> elektriciteit
        https://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw

        • Jasper schreef:

          Hi Flow, Ik ben het met je eens dat waterstof ook een goede optie is. En het lijkt me helemaal niet off topic. Met zonne-enegerie alleen kom je er niet.
          De argumenten die je gebruikt voor waterstof zijn echter niet juist.
          Het rendement van waterstof opwekken is erg laag. Het rendement van ”benzine uit lucht” is onduidelijk. Dus wellicht beter.
          Ook noem je dat benzine geen optie is omdat dit niet schoon is. Dat geldt zeker voor benzine die uit aardolie wordt gedestilleerd. Dit brengt extra CO2 plus allerlei vervuiling in de atmosfeer. De ”benzine uit lucht” brengt net zoveel CO2 in de lucht als het eruit haalt wanneer het wordt gemaakt dus is volkomen CO2 neutraal. Ook zijn dit slechts koolwaterstoffen dus is de benzine erg schoon zonder zwavel en zware metalen.
          Daarnaast is de ”benzine uit lucht ” optie beter omdat er gebruik gemaakt kan worden van bestaande infrastructuur zoals auto’s, generators, gasturbines, vliegtuigen. Waterstof opslaan is eigenlijk nog steeds zeer lastig laat staan dat er een uitgebreide infrastructuur is.

        • Flow schreef:

          Ik geef je gelijk wat je over de benzine uit de lucht maken zegt. Zo heb ik het niet bekeken, ik doe automotive gerelateerd werk. Dan val je weer terug op wat je aangeleerd is. Zwavel zal dan inderdaad niet in de brandstof zitten! Maar je zal bij een verbranding hoe volledig mogelijk men dat ook probeert te laten verlopen dat er ook altijd stikstofoxiden en/of koolmonoxide bij vrijkomt. Iets wat je bij een brandstofcel systeem weer niet hebt (ook daar heb ik werk gerelateerde ervaring mee).

          Waar het natuurlijk (mij) om gaat is om een zo schoon en uiteindelijk ook betaalbaar systeem te hebben om te kunnen voorzien in je eigen energie behoefte. Als aller eerste kun je dan ook beter eerst beginnen met besparen, want alles wat je niet hoeft op te wekken scheelt in eventuele extra capaciteit.

          Trouwens nu je het zegt, dat lage rendement om waterstof op te wekken, kun je natuurlijk weer opvangen door schaalvergroting toe te passen. Bijvoorbeeld met zonnepanelen heb je de keus om veel goedkope te nemen met een lager rendement of minder die een hoger rendement hebben. Zolang je ze kwijt kan natuurlijk en/of dat de kosten niet uit de hand lopen.

          Wat dat betreft gaan we een mooie toekomst tegemoet!

          Oh ja, zoek ook eens naar Sepp Holzer op youtube, hier op Visionair al eens door Douwe genoemd. Op zijn permacultuur boerderij wekt hij stroom op d.m.v. hoogte verschillen van waterstromen die hij heeft aangelegd. Ook fantastisch om te zien!

          Nu de beste methoden of een combinatie daarvan eens onder de loep nemen en implementeren.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger