Onderwijs moet uitbesteed worden aan LOI

Share Button

Waarom slagen firma’s als LOI en NHA er in voor een fractie van de kosten uitstekend onderwijs te verzorgen, waar de overheid keer op keer faalt? De netto voordelen van privatisering zijn vaak twijfelachtig, maar op het gebied van onderwijs zijn ze overduidelijk.

Gewoon op je laptop college volgen. Bij de LOI kan het al, de rest van het Nederlandse onderwijs loopt nogal achter.

Gewoon op je laptop college volgen. Bij de LOI kan het al, de rest van het Nederlandse onderwijs loopt nogal achter.

Spotgoedkoop onderwijs bij de LOI
Wie nog lid is van een omroepvereniging zal ze nog kennen. Ook op websites ontbreken ze zelden. Advertenties voor particuliere onderwijsinstellingen. Vooral de Leidse Onderwijsinstellingen, vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht,  timmert stevig aan de weg. Met indrukwekkende resultaten. Zo slaagt de LOI er in om voor een fractie van de kosten van het reguliere onderwijs, als kwalitatief goed beoordeeld afstandsonderwijs te geven. Dit zonder overheidssubsidie.  Een compleet lesprogramma aan de LOI, ook voor een relatief kostbare opleiding als HBO Elektrotechniek, is voordelig: de student betaalt bij een vierjarige opleiding 1542 euro per jaar collegegeld. Anders dan bij reguliere onderwijsinstellingen, waar een oudere student tot vijfduizend euro of meer collegegeld moet betalen, discrimineert de LOI niet op leeftijd. Ook een vijftigplusser kan voor dit lage  tarief aanschuiven.

Waarom kan de LOI dit onderwijs zo goedkoop leveren?
Het LOI-onderwijssysteem zit uitermate slim in elkaar. Opvallend is dat alle onnodige elementen wegggelaten zijn. Zo is een schoolgebouw, op de keper beschouwd, onzin. Dat spaart ook een conciërge uit, een schoonmaker, een gebouwmanager, een hovenier, kantinemedewerker en, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, een Medewerker Vrede en Veiligheid. Die verblijfsruimte is er namelijk al. Het huis van de student zelf, of grasveld, of een cafeetje, waar hij of zij lekker van het zonnetje kan genieten. Het is zelfs mogelijk dat de student het grootste deel van het jaar op vakantie gaat. Hij hoeft alleen bij de twee verplichte contactdagen en examens aanwezig te zijn (en uiteraard voldoende kennis demonstreren). Dit spaart ook weer de nodige aanwezigheidcontroles uit.

Ook de leraar is goeddeels weggelaten. Orde houden is geen probleem als iedereen thuis zit. Snapt iemand het niet, dan kan hij of zij het videofilmpje nog een keer bekijken. In klassikaal onderwijs moet de hele klas, ook de slimmeriken, tot vervelens toe meeluisteren. De reden dat vele hoogbegaafden afknappen, ze hebben wel wat beters te doen. De leraren besteden vrijwel al hun tijd aan het online beantwoorden van vragen en nakijken van opdrachten. Daarom zijn er bij de LOI maar weinig leraren nodig. In de VS wordt er nu al geëxperimenteerd met online colleges voor 100.000 studenten tegelijk. Iedere student heeft ook een persoonlijke studiebegeleider.

Overheid kan snel vele miljarden besparen
Op dit moment wordt er per student per jaar zo’n 8000 euro in het middelbaar onderwijs besteed en in het hbo- en wo-onderwijs maar liefst 12.000 euro. [2] Dat uit zich ook in de draconische afstudeerboetes en kosten voor masterstudenten: vaak wel tot 12.000 euro per jaar. Klaarblijkelijk doet het staatsonderwijs iets heel erg fout of de LOI doet iets heel erg goed. Kunnen we het voortgezet, HBO en WO onderwijs van hopeloos falende overheidsinstellingen niet uitbesteden aan de LOI? Daarmee besparen we zoveel geld, dat we studenten weer een fatsoenlijke basisbeurs kunnen verschaffen en er ook voor onderzoek veel meer geld ter beschikking  komt dan nu.

Bronnen
1. Leidse Onderwijsinstellingen, website en klantvoorlichter (link naar HBO Elektrotechniek: hier)
2. CBS, Nederlandse onderwijsuitgaven per deelnemer hoog in Europa, 2010

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

17 reacties

  1. Douwe schreef:

    Hier een drietal websites waar ze al druk bezig zijn met online onderwijs

    https://www.coursera.org/ en https://www.edx.org/ hebben allemaal gratis cursussen van vrij vooraanstaande universiteiten. 

    Ook http://openlearn.open.ac.uk/ lijkt een boel cursussen aan te bieden. 

    Alles nog in het Engels maar het zou de Nederlandse onderwijsinstellingen sieren als ze hier idd ook eens stappen in zouden ondernemen. Of anders idd het geld maar naar de LOI :-) 

  2. Oom T schreef:

    Hier een goed voorbeeld van wat ondernemerschap kan betekenen om onderwijs efficiënt en effectief te organiseren zonder kwaliteitsverlies. 

  3. Dave schreef:

    Het is de Grote Leugen van onze tijd, verspreid door links, rechts en midden: dat de Staat ons beschermt en de Markt ons uitbuit en bedreigt.
    Het tegenovergestelde is waar.
    http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/de-toekomst-is-aan-vrijheid-niet-aan-de-staat-deel-12-door-karel-beckman/

    en

    http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/de-toekomst-is-aan-vrijheid-niet-aan-de-staat-deel-12-door-karel-beckman-2/

  4. Anno schreef:

    “als kwalitatief goed beoordeeld afstandsonderwijs”

    Ik kan niet voor de LOI als geheel spreken, maar wat de ict-gerelateerde cursussen betreft heeft de LOI geen hele goede naam. Dit komt voornamelijk omdat er de afgelopen jaren al een run is geweest op deze opleidingen en certificaten, waarbij voor de meesten het doel was zoveel mogelijk dingen op het cv te kunnen zetten. Van wat ik van (it) recruiters hoor kunnen ze er tegenwoordig al niet meer van uit gaan dat een sollicitant de kennis ook daadwerkelijk heeft wanneer dit certificaat bij de LOI gehaald is.

    • antares schreef:

      Op de werkvloer vallen deze personen door de mand en krijgen een op den duur waardeloze referentiegeschiedenis. Voordeel is ook, dat men dan in het vak vaak niet meer terecht kan en bovendien zo’n fakestudie zelf betaald heeft.

  5. antares schreef:

    Thuisstudies worden in de regel gedaan, door mensen die specifiek bewust hun aandacht willen besteden aan bepaalde studierichtingen. Ze zijn dus al bij voorbaat gemotiveerd om een bepaalde studierichting te volgen. Daarnaast werkt een vertrouwde omgeving gunstig op het concentratievermogen, veel minder afleiding, positief of negatief. De sociale structuur en omgangsvormen binnen de eigen gemeenschap werken dit in de hand, men hoeft zich niet moeizaam aan te passen aan een vreemde omgeving. Het studietempo kan zo hoog zijn als men wil en kan, maar ook de urenpatronen verschillen van mens tot mens. Je hebt dag en nachtmensen, die zo hun beste patroon daarin uit kunnen zetten, wat optimale resultaten kan bewerkstelligen en hun prestatieniveau ten goede komt. Pesten en treiteren komt niet voor bij thuisstudies. Vooral hoogbegaafden en introverte individuen worden hier steeds mee geconfronteert, omdat serieuze mensen weer minder in de meer naieve pretbeleving van de jeugdige massa kunnen meegaan. Ze vallen vaak buiten de sociale boot als gevolg hiervan. Darnaast wordt men niet op het uiterlijk beoordeeld, maar op wat het individu presteert. En laten we vooral ook de leraren niet vergeten. Het vak van leraar is slopend in de confrontatie met onaangepaste probleem gevallen. Deze kunnen soms hele massa’s volk in hun behoefte aan populairiteit achter zich krijgen, en ermee samen spannen tot de leraar breekt, of dat nou hun doel is of niet. Ik vind dit een prachtig artikel, helemaal mee eens. Welverdiende complimenten hiervoor Germen. :)

  6. Merlijny2k schreef:

    Aardig artikel, maar dan nu het volgende: het LOI en vergelijkbare scholen bestaan al, en hebben hun bestaansrecht bewezen. Waarom kiest het overgrote deel van de geslaagden elk jaar weer voor een opleiding in het regulier onderwijs? Deels komt dat natuurlijk omdat er in de studiefinanciering het regulier onderwijs voortrekt. Ik ben er echter van overtuigd dat als je ook studiefinanciering voor het LOI kon krijgen, de gewone hogeschool niet ineens leegloopt. Een leuke studententijd krijg je niet bepaald van afstandonderwijs, sociale contacten en vrienden voor het leven ook niet, de kans om eens zomaar met je docenten te praten op de gang over iets wat je bezighoudt. Valt allemaal weg. Ja het is veel goedkoper, maar er zijn al zoveel mensen technologisch werkloos. Waarom nog een beroepsgroep laten aansluiten in die lange rij ten gunste van een de zoveelste bezuinigingsronde. Een paar artikelen hieronder betoogt Douwe nog dat het land kapotbezuinigen niet de oplossing is, en nu willen jullie het klassikaal onderwijs wegbezuinigen? Getuigt nou niet echt van visie lijkt me. En ja, er moet flink gemoderniseerd worden in onderwijsland, en ja het kan sneller en een beetje druk kan geen kwaad, maar een studententijd moet een tijd blijven waarin jongens mannen worden, waarin ze leren verantwoordelijkheid dragen, leren samenwerken, voor elkaar opkomen, en gewoon van het leven genieten. Dat leer je toch niet in je slaapkamer achter je laptopje? Afstandonderwijs voor volwassenen, prima, maar voor mijn kinderen nee bedankt.

  7. Marc schreef:

    Hoe verhoudt de Open Universiteit zich eigenlijk met het reguliere (wetenschappelijke) onderwijs en instellingen als LOI? Zou de OU niet ook een goed alternatief kunnen zijn?  Ik heb in de jaren ’90 3 jaar cursussen gevolgd en tentamens gedaan, en was destijds erg enthousiast over de methode en de didactische kwaliteit van de studie (informatica en bedrijfskunde), vandaar mijn vraag.

  8. Starandmountain schreef:

    Ik vond het op de middelbare altijd heel erg irritant als mensen weer dingen gingen vragen die je zelf al lang wist omdat het al vele malen eerder is uitgelegd. Degenen die het niet wisten waren vaak, dus niet altijd, niet aan het opletten. Ik zit nu op het HBO en gelukkig is het daar veel minder het geval omdat het tempo er veel hoger ligt. Ik denk dat als je de lessen op internet zet die je normaal in een les zou hebben alles veel sneller te snappen valt omdat je de dingen die je nog niet niet helemaal snapt zo weer uitgelegd krijgt, desnoods met een paar extra video’s erbij die het op een iets andere manier uitleggen. Mensen kunnen zo veel tijd besparen met reizen. Zo zou je ook meer tijd kunnen besteden aan dingen die je leuk vindt. Hierdoor raak je ook het contact met mensen niet kwijt. 

    Off topic,
    Misschien is het een idee om een documentaireserie te maken over alles wat niet klopt in de wereld, zoals als de Bilderbergsconferentie, het IMF, het geldsysteem en allerlei andere dingen. Of een boek met hetzelfde idee. Er is vast wel een omroep die het wil uitzenden en misschien is een eigen themakanaal een idee. Het moet in ieder geval niet ouderwets klinken want dan interesseert het vrij weinig mensen. Het is een manier om meer mensen op deze site te krijgen en meer mensen bewust te maken van de problemen van de maatschappij waarin ze leven. 

  9. Paul schreef:

    Ik volg nu zelf een parttime distance-based Msc. vanuit London. Totale kosten € 6000,- ongeacht hoe lang 2 tot 5jaar. 2x per jaar week on-site, rest vanuit thuis. Super kwaliteit, gebruikmakend van de hedendaagse mogelijkheden en je kan het veel nauwkeuriger aan laten sluiten aan eigen tempo, werkrichting/interesse, etc. 

    Denk dat (hoger) onderwijs veel meer naar dit soort vormen moet inderdaad, dan kunnen mensen naast werk/stage zo doorstuderen, er veel meer uithalen en voor lagere kosten kun je veel meer inhoud/kwaliteit/begeleiding bieden. In plaats van elke college tig keer á uurloon (hoog)leraar gewoon 1x opnemen. Denk dat daar de meeste kosten zitten.

  10. Niek schreef:

    Zeker nu de OV wordt omgezet in een kortingskaart, is iets dergelijks wel een idee ja. Zie ook:

    http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/eenvandaag-zonder-ov-kaart-volgen-studenten-minder-college.html

  11. govie schreef:

    Ben tegen m.b.t. technische studies. Praktijkgericht onderwijs is lastiger, praktijlokalen + tiental uren per week die je nie krijgt dan. Komt weinig goeds uit als je de praktijk en theorie niet kan koppelen voor de technische studies van MBO, HBO & TU.

  12. Peter schreef:

    Dit is een moeilijk onderwerp, maar het is een feit dat mensen die zich inschrijven voor zo’n internet cursus het willen leren en in het (normale) onderwijs zitten klassen vol met mensen die het eigenlijk niet willen. Ze zitten er vaak omdat het moet omdat de familie of maatschappij het van ze verlangt. Degene die wel bepaalde vakken willen leren worden platgebombardeerd met vakken waar ze helemaal geen interesse in hebben.  Buiten het onderwijs hebben scholen ook nog een maatschappelijke en het zou zonde zijn als dat zou komen te vervallen door online leren.  Eigenlijk zouden scholen scholieren gewoon veel vrijer moeten laten zijn in leren denk ik. Ook zouden ze eens moeten onderzoeken dat zo gauw iemand zelf geld overmaakt voor een studie de motivatie wel groot is, het product waar je immers voor betaald wil je ook hebben ook al vind je het niet meer zo leuk en dat kinderen die geen geld overmaken zich zo moeilijk laten leiden als ze het niet meer interessant vinden hoe stimuleer je zo’n kind dan. Ik denk door ze belonen met lessen die ze leuk vinden als ze presteren in lessen die ze minder leuk vinden, dus echt maatwerk leren als het ware. De kosten zullen alleen in het begin heel hoog zijn 

  13. Koster schreef:

    Geweldig idee, loop daar al jaren over te denken dit eens uit te spreken, gezien ook het feit hoe enorm ik mezelf in een aantal jaren verder heb kunnen ontwikkelen door het veelzijdige studieaanbod op internet. En dat alles heerlijk zittend in een comfortabele stoel in verwarmd huis.De vrijheid ook, keuzes te kunnen maken aangaande onderwerpen waar de natuurlijke interesse ligt. Je leert daardoor ook meer en meer jezelf te worden.Niet onbelangrijk om te overleven!

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger