Het Centraal Planbureau heeft vastgesteld dat er in al de jaren dat er veel geld in het onderwijs is gepompt, de kwaliteit alleen maar achteruit is gegaan. Vooral begaafde leerlingen blijken achter te blijven. De achteruitgang is het grootst bij wiskunde op de middelbare school, maar ook op begrijpend lezen blijken leerlingen steeds slechter te presteren.
Opmerkelijk is dat de achteruitgang in onderwijs gepaard ging met veel hogere uitgaven. Klaarblijkelijk hebben de uitgaven dus averechts gewerkt(1). Geen wonder. De overvloedige stromen overheidsgeld zijn voornamelijk opgegaan aan meer beleidsambtenaren, meer management op de scholen en de vele fusies, waar uiteraard weer peperdure imagocampagnes voor nodig waren. De aangestelde managers houden de leraren van het werk, omdat ze voor eindeloze rapportages steeds meer kengetallen willen verzamelen en de ‘efficiëntie willen bevorderen’. Worden de slagingspercentages niet gehaald, dan wordt gesmokkeld met diploma’s, zoals in de InHolland-affaire (die vermoedelijk nog maar het topje van de ijsberg is).
De achterstanden ontstaan op de basisscholen. In vergelijking met andere ontwikkelde landen wordt er in Nederland het minste tijd gestoken in onderwijs in exacte vakken. Vooral wiskunde en begrijpend lezen komen daarom in de verdrukking, aldus het rapport(2). Nederland holt achteruit op de internationale ranglijsten.
Vooral de uitblinkers blijven achter. Dit is uiteraard slecht nieuws, maar de grootste ramp die het onderwijs nu kan overkomen is als er nu nog meer geld wordt ingepompt. Zo zullen er namelijk nog meer managers en nog meer bureaucratie komen. We hebben al eerder voorgesteld het onderwijsbudget te halveren. Hierdoor moet het onderwijs radicaal worden geherstructureerd. Alleen als het onderwijs totaal op de schop gaat, wordt het rijp voor de eenentwintigste eeuw. Een halvering van het budget, gevolgd door een herverdeling van het vrijkomende geld over de meest effectieve onderwijsvormen, is hier een uitstekende motivatie voor.
Bronnen
1. CPB:dalende kwaliteit onderwijs schaadt economie : Volkskrant
2. Nederlandse onderwijsprestaties – perspectief: CPB
het hele systeem klopt niet meer. Leerkrachten moeten zoveel procent worden ingezet met buitenschoolse activiteiten (en dit wordt steeds meer). daarbij moeten de leerlingen nog hetzelfde aantal uren les krijgen in meer verschillende vakken. per vak is het aantal lesuren dus minder en doordat de leerkrachten steeds meer buitenschoolse activiteiten moeten doen, staan er dus vaker vervangers voor de klas.
Ik denk dat het hele systeem terug naar de basis moet. En dat is lesgeven in de basis vakken. Wie verdieping wil in andere vakken kan altijd nog een vakgerichte opleiding doen.
Ik ben een jaar geleden weer naar school gegaan om mijzelf om te laten scholen.
Toen raadde ze mij om een BBL opleiding te doen (Beroeps Begeleidende Leerweg) dus 4 dagen werken en 1 dag naar school toe.
Daarbij was het ook de bedoeling dat je ook nog op je werk wordt begeleid want je krijgt opdrachten mee.
Nou die begeleiding op het werk is een lachertje natuurlijk met ander woorden NOT terwijl de werjgever wel degelijk een belastingvoordeel kan krijgen wat op kan lopen tot €6000,– per jaar.
Overigens slechte begeleiding of helemaal geen daar hadden meer medestudenten last van dus niets nieuws onder de zon
De medestudenten kwamen voornamelijk van het VMBO en MBO (BOL) die hadden besloten om een BBL opleiding te doen.
Dus dan zit je daar tussen gasten variërend van 16 tot ongeveer 25 jaar en hier en daar een uitschieter richting 30 en ouder.
Nou het was gillen toen we rekenen kregen, niets mis natuurlijk om je rekeken weer eens lekker op te frissen want ja die zakjapanners maken je lui, er werden staartdelingen uitgelegd nou die kreeg ik al in de 4de klas lagere school maar de rest wat van het VMBO afkwam stond er naar te kijken of men water zag branden, ze hadden nog nooit staardelingen gezien.
Maatschappijleer: altijd goed om weer even je kennis van staatsinrichting weer op te frissen met daar in het verlengde natuurlijk hoe de EU werkt althans hoort te werken nou voor sommige was het zelfs de eerste keer dat ze staatsinrichting krijgen.
Nou geloof mij maar de politiekcorrectheid droop uit die schoolboeken inclusief de leraar.
De overige leerstof was gewoon oude muek wat allang achterhaald is.
Voor de klas staan leraren die het wel proberen maar absoluut geen inspiratie geven en discussies uit de weggaan.
Een leraar wist mij zelfs nog te vertellen dat voor elke €1,– die in het onderwijs gestoken wordt er hooguit €0,45 aan een leerling besteed word.
Daarbij wat mij ook opviel: jongeren kunnen gamen bij het leven ze hebben tegenwoordig allemaal een WII, Nintendo en Xbox.
Creatief bezig zijn zie of hoor je ze nooit over hangen(chillen) des te meer.
Een beetje algemene ontwikkeling hebben ze niet meer, tijdens een les werd de elektriciteitsleer weer uitgelegd wat ook weer een opfrissertje was, voor de rest was het weer of ze water zagen branden met andere woorden: nooit natuurkunde gehad.
Nu het onderwijs is helemaal verziekt.
Eerst en vooral de kinderziektjes woorden niet meer gevormd maar eerder gespaard.
Het onderwijs is doorspekt van d66 en groenlinks ideologie zo ziekelijk politiekcorrect gewoon op het enge af en je ziet dit gewoon terug in heel de leerstof.
Creativiteit is helemaal verdwenen in het onderwijs en als het er is dan op een bezigheidstherapie nivo.
Inspiratie is er al helemaal niet meer de betuttelende en gort droge lesstof programma wordt afgedraaid.
Dis is zo`n beetje wat ik van dichbij heb meegemaakt toen ik weer naar school ging.
Logisch dat hele volkstammen uit de schoolbanken vlucht.
Het is ook niet de bedoeling dat de massa steeds meer kennis krijgt.
Kennis is macht, weet u nog wel?
zevert,
Kennis is macht, dat is correct. Als je de massa genoeg kennis geeft neemt de daarbij gepaard gaande macht van de veelwetenden af.
Het begint al op de basisschool. De kinderen moeten het leuk hebben is het motto. deze instelling zorgt ervoor dat kinderen erg regelmatig met leuke dingen bezig zijn in plaats van met leren. Daarnaast worden ze wel om de oren gegooid met de ene citotoets na de andere. Halveer de leuke dingen minimaal halveer minimaal ook de toetsen en ga gewoon weer lesgeven. Daarnaast lijkt het mij zinvol ook weer eens te gaan hoofdrekenen op de basisscholen en weer terug naar de oudere rekenmethoden. Deze begrijpen de kinderen wel en ik spreek uit ervaring, met de ervaring van aardig wat ouders die ik erover gesproken heb. Begin bij de basis mensen daar gaat het al mis. School directeuren zullen alles ontkennen. Ook dat weet ik uit ervaring. Maar als ik (als slechte rekenaar) mijn kinderen (die allebei A niveau rekenen) met een spelletje monopoly compleet “onder tafel”reken is er toch echt iets mis!!!